JellyPages.com

Tuesday, December 29, 2009

penyakit yang kian parah

salam ukhuwah buat semua..alhamdulillah hari ini, kita msih diberi ruang untuk bernafas, masih diberi ruang utuk menumpang di bumi Allah ini..semoga kita tak lupa untuk bersyukur padaNya..



pasti kita tahu tentang rancangan idola kecil ni kan?? ye memang kecil-kecil belaka tapi impaknya sangat besar!! dari kecil kita seolah-olah sudah didik dengan bentuk-bentuk hiburan seperti ini dan apa kesannya?? generasi yang sukakan hiburan dapat dihasilkan dengan jayanya..jadi persolan dalam diri ana, kenapa peserta idola kecil ni mostly melayu dan ana yakin mereka beragama islam. kalau dari kecil dah diberi pendedahan macam ni, macam mana agaknya bila dah besar nanti?? yang lebih menakutkan lagi, gaya peserta-peserta ni, menjadi ikutan adik-adik kita..baik dari segi pakaian mahupun dari segi style rambut..ana tak faham kenapa rancangan ni dibuat...banyak lagi rancangan lain yang boleh dibuat yang lebih mendidik minda dan rohani kita..


cuba antom check balik apa tanda-tanda kecil kiamat...
Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan
penyanyi-penyanyi wanita" - Ibnu Majah

memang sah la kita ni sudah semakin hampir dengan kiamat..sekarang ni memang obvious sangat la remaja kita ni mengagungkan muzik..mereka menjadikan penyanyi sebagai role model mereka..apa hasilnya??





kecil-kecil lagi dah pandai pakai legging je..masyaAllah..pepatah orang dulu pun ada menyebut MELENTUR BULUH BIARLAH DARI REBUNGNYA...kalau dah dari kecil diajar untuk berpakaian begini, tak mustahil apabila meningkat remaja kelak mereka akan lebih lebih berani dari ini.. 

  

"tak up to date la kalu setakat nak pakai baju kurung je.sekali sekali mesti la nak tukar angin.kita ni duduk bandar bukan duduk kat kampung."
umm betul ke macam tu??cuba kita fikir plak, apa effect rancangan ni pada adik-adik kita yang tinggal kat kampung??mereka tidak didedahkan dengan gaya pemakaian macam ni tapi rancangan ni berjaya mempengaruhi mereka..ana duduk kampung.dan sekarang ni macam jadi kebiasaan pula, anak-anak gadis pergi kedai memakai baju tanpa lengan dan seluar pendek..siap pakai lipstick lagi! ana nak tengok pun ana malu..
mungkin sebahagian dari kita menganggap rancangan di televisyen tu hanya sebagai hiburan tapi sebahagian lagi menjadikan TV tu sebagai tuhan..ikut bulat-bulat apa yang ditonton dalam tv..ada pula yang sanggup meninggalkan solat semata-mata tidak mahu terlepas dari menonton rancangan kesukaan mereka..di sinilah silapnya..
jadi kawan-kawan, kita sebagai da'ie d bumi Allah ini kita berusahalah untuk membimbing dan menegur adik-adik kita agar tidak terpengaruh dengan perkara-perkara seperti ini...yang dah dewasa pasti sukar untuk ditegur, jadi kita cubalah sehabis baik untuk menangani masalah sosial seperti ini supaya mudah untuk kita menjawab di akhirat kelak..


wallahua'lam~


Monday, December 28, 2009

keajaiban wudhuk bagi kesihatan

assalamualaikum W.B.T
ana nak share sedikit maklumat yang sangat penting dan menarik yang ana perolehi dari sebuah buku yang berjudul  HIKMAH TERAPI SOLAT yang diterjemah oleh mohd basri bin yusof..
kita sedia maklum solat banyak mempengaruhi pergerakan tubuh seolah-olah kita sedang melakukan senaman. tapi mengapakah kita perlu mengambil wudhuk terlebih dahulu sebelum kita mendirikan solat???



"Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu hingga ke siku dan sapulah kepalamu dan basuh kakimu hingga ke hujung jari kaki, dan jika kamu berjunub, maka mandilah dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan kembali dari tempat buang air (tandas) atau menyentuh perempuan lalu kamu tidak memperoleh air , maka bertayammumlah dengan tanah yang baik (bersih), sapulah mukamu dan tangnmu dengan tanah itu. Allah S.W.T tidak mahu menyusahkan kamu, tetapi dia hendak membersihkan kamu dan meyempurnakan nikmatNya bagimu, supaya kamu bersyukur." (Al-Ma'idah: 6)


daripada ayat di atas, kita boleh lihat betapa kita disuruh untuk berwudhuk even bila tiada air kita diberi keringanan dengan cara bertayammum.

sabda Nabi S.A.W yang diriwayatkan oleh muslim: "siapa yang berwudhuk dgn sempurna, maka dosa-dosanya keluar dari badan hingga ada yang keluar dari bawah kukunya."

oleh sebab itu, antara rahsia untuk khusyuk dalam solat adalah dengan cara menyempurnakan wudhuk kita. jom kita tengok apa hikmah untuk setiap perbuatan membersihkan anggota wudhuk dengan kesihatan kita...
  • berkumur-kumur - dapt menjaga mulut dan kerongkong dari radang dan menjaganya dari terkena radang gusi. berkumur-kumur berfungsi memelihara gigi dan membersihkannya dari sisa-sisa makanan yang masih melekat. selain itu, ia juga sangat penting untuk menguatkan sebahagian urat wajah. seolah-olah kita membuat senaman muka. ia juga mampu memberikan ketenangan jiwa bagi seseorang apabila dia benar-benar menggerakkan urat mulutnya ketika berkumur-kumur.
  • membasuh hidung - membersihkan hidung dari debu, kuman dan bakteria. dengan cara ini hidung kita sukar untuk dijangkiti kuman dan gangguan radang. kita juga akan bebas dari terkena selesema:D
  • membasuh wajah dan kedua tangan - ia memberikan manfaat yang sangat besar dalam menghilangkan debu dan bakteria, lebih-lebih lagi dalam menghilangkan peluh dari permukaan kulit. air wudhuk juga berfungsi membersihkan kulit dari kandungan minyak yang tersimpan di kelenjar kulit dibahagian epidermis. tempat ini adalah tempat yang paling baik unutk pembiakan kuman-kuman.
  • membasuh kedua-dua kaki - membasuh kedua-dua kaki sambil memerhatikan dengan baik akan menciptakan perasaan tenang dan nyaman kerana di kakilah terletak semua urat yang berhubung dengan seluruh anggota badan.apabila kaki dibasuh dengan sempurna sambil membasuh di celah-celah jari kaki, ia seolah-olah satu urutan refleksi yang diberikan pada urat-urat kaki.
menarikkan????? rasa teruja tak untuk menjaga kesihatan sendiri??hanya melalui wudhuk!!! apa tunggu lagi..kita tak perlu membazirkan wang yang banyak dan tidak memakan masa...hebatkan??SUBHANALLAH:-)


jom sama-sama kita praktikkan dalam kehidupan seharian..ambillah wudhuk dengan sempurna(^_^)/
JIMAT, MUDAH dan BERKESAN!!


renung-renugkan dan selamat beramal~

Tuesday, December 22, 2009

TERIMA KASIH ATAS UJIAN INI

assalamualaikum...semoga kita masih diberikan kekuatan untuk menghadapi ujian Allah agar terus sabar dan redha dalam meneruskan kehidupan..



alhamdulillah.ana selamat tiba di UKM hari ni..memulakan sem baru..insyaAllah dengan semangat yang baru..amiinn
sampai je bilik,ana terus siap2 untuk ke kelas tapi lecturer pulak tak datang.sedikit kecewa sebab ana memang terkejar-kejar kononnya takut tak sempat masuk kelas sebelum lecturer masuk..tapi apa boleh buat, KITA YANG CARI ILMU BUKAN ILMU YANG CARI KITA.. memang sepatutnya kita yang menunggu lecturer..ana pun balik la semula ke kolej..nak angkut pulak barang2 dalam stor bawa ke bilik.sekali lagi kekecewaan tu tersenyum simpul kat ana..hadiah dari sahabiah ana yang ana simpan dalam stor tu dah HILANG..Ya ALLAH...ana rasa macam nak nangis sangat2..ana dah tulis nama besar2 kat kotak tu tapi kenapa ada orang yang ambil sesuatu yang bukan kepunyaan die??ana sayang sangat hadiah tu..lama ana simpan tapi at last.............

"ALLAH TAK PERNAH MENGAMBIL SESUATU YANG KITA SAYANG KECUALI DENGAN MENGGANTIKANYA DENGAN SESUATU YANG KEBIH BAIK."

apa yang berlaku pada ana hari ni, mengingatkan ana dan menyedarkan ana tentang sesuatu..apa yang kita miliki itu hanyalah bersifat sementara dan akhirnya ia akan pulang kembali pada yang MAHA KUASA..contohnya macam jam..jam yang baru itu akhirnya akan menjadi jam lama dan seterusnya rosak..kita pun tidak akan menggunakannya lagi. begitu juga dengan sebuah kehidupan..kita dilahirkan ke dunia, kemudian membesar dan akhirnya kita akan mati..begitulah adanya kitar sebuah kehidupan...yang baru akan menjadi buruk, yang muda akan menjadi tua dan akhirnya mati..
apabila mengingatkan ini, ana menjadi sedar..sedar betapa ana layak untuk diuji dengan kehilangan ini..kerana segalanya tidak akan kekal menjadi milik kita..
Ya Allah, terima kasih atas ujian ini.....


wallhua'lam~

Sunday, December 6, 2009

apa dah jadi ni??


assalamualaikum W.B.T buat semua sahabat dan sahabiah ana. alahamdulillah, hari ini kita msih diberi peluang untuk hidup. semoga dalam kehidupan seharian kita ini,kita dapat mengamalkan prinsip-prinsip kehidupan islam agar kita dapat menghindarkan diri kita dari perbuatan keji dan mungkar.
pergaulan bebas sekarang ni semakin tidak dapat dibendung. yang lebih menyedihkan, masalah ini banyak melibatkan golongan yang berpendidikan.






pemandangan macam ni dah jadi satu pemandangan yang biasa di mana-mana institut pengajian tinggi. lelaki dan perempuan membonceng motosikal bersama-sama. ia seolah-olah tidak pelik dan menjadi kebiasaan pula. kemana hilangnya perasaan malu mereka??"ala,bukan buat apa pun..tumpang naik moto je.bukan kat tempat gelap pun. ramai orang nampak." ni antara alasan yang diberikan oleh mereka. ana sangat-sangat tidak faham..bukankah ini dikira menghampiri zina?Allah sendiri telah melarang kita dari menghampiri zina jadi kenapa kita mesti melanggar larangan Allah itu??

 hasilnya, lahirlah ramai anak yang tidak sah tarafnya akibat dari perbuatan  melanggar hukum Allah ni. kita boleh lihat sendiri berapa banyak kes yang melibatkan pembuangan bayi..

 
  
  

astaghfirullah...kenapa ada manusia macam ni. hilang perikemanusiaan..apa dosa anak kecil ni??haiwan pun sayangkan anaknya..tapi kenapa kita yang dikurniakan akal ni, sanggup buat macam ni?? mana hilangnya kewarasan akal kita??bagi pasangan yang mahukan anak, sampai 10 tahun kahwin pun masih tak diberikan rezeki. kenapa manusia semakin kejam?? 

tengok kat bawah ni pula..takde saudara mara terdekat ke yang boleh tolong uruskan?? kenapa perlu buat macam ni?? macam mana kalu tiba-tiba bungkusan ni dijumpai oleh anjing liar??

 
nak tahu apa isi kandungan bungkusan ni??
                                      
bayi yang masih ada tali pusat!!!!!!!! masyaAllah, zalimnya..inilah akibatnya kalau batas-batas pergaulan tidak dijaga. ana sedih..sangat-sangat sedih..apakah dosa anak kecil ini sehingga diperlakukan sedemikian rupa?? YA ALLAH, ENGKAU HINDARILAH KAMI DARI PERBUATAN KEJI DAN MUNGKAR DAN SELAMATKANLAH KAMI DARI AZAB API NERAKA..amiin Ya Rabbal 'Alam


maklumat tambahan: HUKUM MENGGUGURKAN JANIN 

1. JANIN mengidap Penyakit yang ringan (tidak mengakibatkan kematian) yang boleh diubati.
Hukumnya : HARAM sebelum 4 bulan dan selepas

2. JANIN mengidap kecacatan ringan yang tidak boleh diubati tetapi ia boleh hidup. Seperti Buta, Cacat sebelah tangan, atau kedua-duanya, cata kaki, kurang jari dan sebagainya
Hukumnya : HARAM jika umur janin melebihi 4 bulan, HARUS kiranya umur bayi di bawah 4 bulan.

3. JANIN mengidap Kecacatan yang Serius yang membawa kematian . seperti tiada kepala, tiada paru2 dan sebagainya
Hukumnya : Biasanya janin akan gugur dengan sendirinya. Tiada hukum.

4. JANIN mengalami kecacatan anggota yang membawa akan membawa kematian sejurus selepas dilahirkan.
Hukumnya : Terdapat perbezaan pandangan ulama’

a) HARUS sebelum 4 bulan, Haram selepas 4 Bulan.

b) HARUS walaupun selepas 4 bulan, dengan syarat, Keyakinan tinggi hasil analisa Doktor2 pakar.

5. JANIN menghidapi penyakit AIDS.
Hukumnya : HARUS sebelum 4 bulan , Haram selepas 4 Bulan.

6. JANIN yang terhasil akibat dirogol
Hukumnya : HARUS digugurkan hanya sebelum 4 Bulan.

7. JANIN yang sihat @ sakit @ cacat tetapi nyawa Ibu terancam kiranya janin dilahirkan.
Hukumnya : HARUS gugur janin samada sebelum atau selepas 4 bulan, kerana nyawa Ibu diutamakan dalam hal ini.

PERSOALAN : Mengapa umur Janin SEBELUM DAN SELEPAS 4 bulan membawa perbezaan hukum ?

Jawapan : Berdasarkan hadith Riwayat Muslim, titik hidup manusia bermula sebagai manusia dengan mempunyai hak2 kemanusian yang dikitiraf dalam Islam adalah dari umur 4 bulan dalam kandungan. Kerana berdasarkan hadith Nabi SAW, MANUSIA DITIUPKAN RUHNYA KETIKA SEKITAR UMUR 120 HARI. DEMIKIAN PANDAGAN MAZHAB YANG EMPAT DAN MAJORITI FUQAHA.

Maka apabila telah ditiup Ruh, janin tersebut dianggap sebagai seorang manusia yang mempunyai hak seperti manusia sempurna. Justeru, penggugurannya adalah dikira membunuh manusia atau nyawa. Ia diharamkan oleh Allah sbgmn FirmanNya : Ertinnya : “Dan janganlah kamu membunuh nyawa manusia yang diharamkan oleh Allah kecuali dengan alasan yang benar (di sisi syarak).” (Surah Al-An’am : 151)

Walaupun majority fuqaha memfatwakan boleh menggugurkan janin sebelum 4 bulan dengan sebab2 yang konkrit, bagaimanapun terdapat sekumpulan kecil ulama yang mengharamkannya dalam semua peringkat umur janin, ia adalah pandangan Imam Abu Hamid Al-Ghazali (wafat 505 H), serta sebahagian Fuqaha’ Mazhab Maliki.


wallahua'lam~





Wednesday, December 2, 2009

kemalangan paling ngeri!!

assalamualaikum W.B.T...salam jihad buat kalian..semoga hari ini lebih baik dari semalam dan esok lebih baik dari hari ini..amiinn:)


salah seorang sahabiah yang sama course dengan ana forward kan karangan UPSR yang sangat ngeri ni pada ana..memang sangat ngeri bila semua watak dalam ceritanya menemui ajal..jom baca!!




Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.

Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.

Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!". Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.

Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di Genting
Highlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu.

Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit "Adoi..!" dan jatuh ke bumi. Emak say menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.

Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.

Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.





Monday, November 30, 2009

masjid kristal salah kiblat????

salam jihad buat semua teman-teman ana:) semoga kita berada di bawah keredhaan dan rahmat Allah S.W.T...
seronok dapat balik seminggu jumpa mak, abah dan my siblings..tengah dk sembang-sembang tu, adik ana tanya tentang masjid kristal..betul ke kiblat masjid kristal tu lari dari yang sebenarnya?? ummm ana pun tak tau nk jawap macam mana sebab ana pun tak tahu sejauh mana kebenarannya khabar angin ni..ana try cari maklumat dari pelbagai sumber dan akhirnya ana dapat gambar ni yang dihantar ke emel ana.


kalu ikutkan dari bacaan kompas tu, kiblat masjid ni dah senget..masyaAllah..... betul ke ni??ada yang menganggap ini masalah yang remeh dan tidak perlu diperbesarkan.."ala, apa susahnya tukar je keadaan badan kita time solat." umm memang betul boleh buat macam tu tapi mana kualitinya masid yang bernilai RM260 juta tu??? 
ana masih tidak puas hati..sehinggalah ana dapat cari maklumat sebenar tentang masjid ni..


PEMBERITAHUAN : ARAH KIBLAT MASJID KRISTAL

PEMBERITAHUAN : ARAH KIBLAT MASJID KRISTAL
Written by Buletin online
Tuesday, 08 April 2008

Pihak Jabatan Ukur dan Pemetaan Terengganu menafikan tohmahan yang mengatakan arah kiblat Masjid Kristal menympang dari arah sebenar. Pihak Jabatan Ukur dan Pemetaan Terengganu telahpun membuat semakan semula pada 21 Februari 2008 bersama-sama kakitangan Pejabat Mufti berserta dengan pihak kontraktor binaan dan telah mengesahkan bahawa arah kiblat Masjid Kristal adalah tepat dan betul.

Kaedah semakan yang digunakan adalah dengan membuat tilikan matahari untuk kawalan bearing kemudian diunjurkan kepada arah saf dalam masjid tersebut adalah 291 20' 10" sebagaimana arah kiblat yang sepatutnya di sekitar Kuala Terengganu. Dengan Penjelasan ini, disahkan bahawa arah kiblat Msjid Kristal adalah tepat dan betul dan tidak menyimpang sebagaimana yang didakwa oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.

Pengarah Ukur dan Pemetaan Terengganu
3 Mac 2008

http://edition.globalmediachannel.tv/content/view/1372/57/


ana rasa lega sangat-sangat bila dapat info ni..ana tak faham kenapa boleh ada khabar angin macam ni..lain kali, ape pun maklumat yang kita dapat cuba lah kita kaji dulu kebenarannya sebelum kita hebahkan pada orang lain..
wallahua'lam~

Saturday, November 21, 2009

perempuan berkalung sorban dan perempuan kini

salam jihad..apa khabar iman kalian???semoga hari ini lebih baik dari semalam dan pastikan hari esok lebih baik dari hari ini...insyaAllah^.^
disebabkan baru habis final exam ni,mula la ana mencari sesuatu yang boleh dilakukan untuk mengisi masa lapang. kebetulan,salah seorang sahabiah ana ni mencadangkan cerita perempuan berkalung sorban dari indonesia.

 

cerita ni memang bagus dan menarik tetapi mungkin akan ada saudara non muslim yang memandang serong terhadap islam jika tidak menonton filem ini sehingga tamat.
filem ni mengisahkan tentang sebuah sekolah pondok (pesantren) yang sangat mengongkong kaum wanitanya. annisa (lakonan ravelina s.temat) sering mencetuskan kemarahan ayahnya dengan menimbulkan persoalan mengapa wanita seperti ditindas dan seolah-olah wanita tidak ada hak langsung untuk bersuara.
aanisa yang  bijak dalam pelajaran berjaya mendapatkan biasiswa untuk meneruskan pembelajarannya tetapi ditentang keras oleh ayanhya dengan alasan perempuan tidak perlu untuk belajar tinggi kerana perempuan itu seharusnya hanya menjadi suri rumah tangga yang mengurus rumah tangga dan melayan suaminya.
annisa telah dipaksa berkahwin dengan seorang lelaki yang merupakan anak teman baik ayahnya. hidup annisa tambah terseksa kerana dia hanya dijadikan tempat untuk melepaskan nafsu sahaja.dia langsung tidak diberi hak sebagai seorang isteri.
kekasih annisa yang menuntut di mesir pulang ke pesantren tersebut. cinta yang masih ada dalam hati annisa membuatkan dia mengutarakan cadangan supaya kekasihnya berbincang denga  suaminya agar dia diceraikan. berlakulah babak di mana mereka difitnah dan hampir dihukum rejam sampai mati. ana paling suka part ni. ayat yang diucapkan oleh ibu anissa sangat terkesan di hati ana..kita tak layak untuk menghukum orang lain kerana kita juga melakukan kesalahan..
annisa diceraikan oleh suaminya dan selepas itu dia mencari haluanna sendiri. dia menjadi seorang penulis dan bertemu semula dengan rakannya yang telah bekerja di kota. rakannya telah banyak berubah. dari seorang yang bertudung litup,rakannya itu tidak lagi bertudung malah merasa bangga dengan kebebasan yang dicarinya.
tidak lama kemudian,annisa menikah dengan kekasihnya dulu dan berusaha untuk mengubah pesantren tersebut.pelbagai dugaan dan halangan yang dilaluinya. sehinggalah akhirnya suaminya menemui ajal dalam satu kemalangan. namun dia tetap berusaha untuk mengubah pemikiran mereka dan mahu membuktikan betapa islam itu mudah dan islam adalah agama yang memelihara hak seorang wanita.


dari filem ni,memang jelas betapa sukarnya untuk kita berdakwah. betapa banyak dugaan dan cabaran yang perlu dilalui untuk menyebarkan dakwah islamiah yang menuntut kita untuk menjadi hambaNya yang redha dan ikhlas dalam melakukan sesuatu. lihat sahaja persekitaran kalian. teman-teman kita yang tidak bertudung atau mungkin tidak menutup aurat sepenuhnya, pernah kalian menegur mereka??tentu sukar. atau mungkin alasannya, mereka sudah besar dan mampu berfikir tentang dosa dan pahala.lantas kita mengambil keputusan untuk diam dan membisu.mengapa kita tidak menjadi seperti perempuan berkalung sorban??mengapa kita terlalu cepat beralah??ana tidak memandang filem ini sebagai sebuah filem semata..terlalu banyak pengajaran yang boleh diambil..mengapa kita tidak boleh menjadi setabah perempuan berkalung sorban??mengapa kita terlalu cepat berputus asa dengan ujian Allah??baru diberi ujian yang sedikit,kita sudah jatuh terduduk, menangis, merintih dan menyesali qada' dan qadar Tuhan..kalau kita merasakan ujian itu terlalu berat untuk kita, ingatlah bahawa masih ada hamba Allah yang lain yang diberi ujian yang lebih berat dari kita..Allah tidak akan membebani hambaNya dengan ujian yang tidak bisa ditanggung olehnya...inilah pegangan yang dipegang oleh perempuan berkalung sorban tetapi perempuan kini menganggap ujian Tuhan itu sebagai satu musibah..masyaAllah...semoga kita tidak tergolong dalam golongan ini..semoga diberi kekuatan untuk kita menghadapi qada' dan qadar Tuhan..amiinn ya Rabbal 'alamin


wallahua'lam~

Monday, November 16, 2009

laut terbelah dua???

assalamualaikum warahmatullah..
adakah kejadian laut terbelah benar-benar berlaku setelah berlalunya zaman nabi Musa a.s bersama umatnya yang menyelamatkan diri dari kekejaman firaun??


memang ada dan kejadian ini memang benar-benar wujud..ia berlaku di korea selatan di Pulau Jindo..setiap 2 kali setahun air laut di antara pulau jindo dan pulau modo akan terpisah dan membentuk tambak dengan 40 meter lebar dan panjang 2.8 kilometer.pemisahan air laut ini hanya berlaku lebih kurang sejam sahaja.. SUBAHANALLAH..Maha Suci Engkau Ya Allah..





menurut lagenda mereka, pada zaman dahulu kampung jindo telah diserang oleh seekor harimau yang dahagakan darah. semua penduduk kampung sempat menyelamatkan diri ke kampung modo kecuali seorang perempuan yang tidak berjaya menyelamatkan dirinya.dia sangat ketakutan sehinggalah dia berdoa kepada tuhan laut supaya air laut yang menghubungkan pulau jindo dan pulau modo dipisahkan. doanya itu didengar oleh tuhan laut dan menyebabkan air laut terbelah. maka terselamatlah dia dari menjadi mangsa harimau yang ganas itu..





tapi itu hanyalah lagenda mereka..sehingga ke hari ini para saintis masih lagi mengkaji bagaimanakah fenomena ini boleh berlaku..inilah keajaiban alam..kalau lah para saintis ni dapat mencari sebab bagaimana fenomena ini berlaku sudah pasti ia tidak menjadi sesuatu yang ajaib lagi..
Allah jualah yang mengetahui setiap sesuatu dan setiap sesuatu yang diciptakanNya pasti tidak sia-sia..


wallahua'alam~


nilai tudung seorang wanita

"katakanlah kepada wanita beriman: hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya. dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa tampak darinya. dan hendaklah mereka menutup kain kudung ke dadanya." (An-Nur: 24/31)


salam jihad buat kalian.. petikan ayat Quran di atas telah membuktikan betapa menutup aurat sangat penting malah wajib bagi seluruh kaum muslimat.. Allah bagi guide line pada kita (kaum muslimat) macam mana cara pemakaian tudung yang betul dan mengikut syarak.. "HENDAKLAH MEREKA MENUTUP KAIN KUDUNG KE DADANYA." maksudnya apabila kita memakai tudung ni. hendaklah kita melabuhkan tudung sehingga menutup bahagian dada..ALhamdulillah, zaman sekarang ni semakin ramia yang memakai tudung tapi adakah cara pemakaian tudunug kita tu seperti yang diperintahkan oleh Allah?? "JANGANLAH MEREKA MENAMPAKKAN PERHIASANNYA, KECUALI YANG BIASA TAMPAK DARINYA." maksu perkataan "yang biasa tampak darinya di sini ialah muka dan tapak tangan. yang memakai niqab tu, Alhamdulillah..semoga kalian istiqamah memakainya.
sekarang ni, macam-macam fesyen tudung untuk wanita islam dah dijual. tudung ekin ada, tudung siti ada malah tudung buk arini pun ada. tiada halangan untuk muslimat kita berfesyen. tapi berfesyen yang bagaimana??? yang pakai tudung tapi nampak batang tengkuk??yang pakai tudung tapi pakai baju ketat?? yang pakai tudung tapi kain belah sampai peha?? inilah silapnya..bila bertudung hanya sekadar mengikut fesyen, semua kita langgar yang penting pakai tudung.
kenapa islam menyuruh kita memakai tudung atau dengan kata lainya menutup aurat?? perempuan adalah perkara yang paling disukai oleh lelaki..apabila seorang lelaki itu melihat seorang perempuan, perkara pertama yang menarik perhatiannya adalah rambutnya.jika wanita itu bertudung, pandangan mata lelaki akan jatuh pula pada dadanya..apabila tudung kita menutupi dada, pandangan mata lelaki akan jatuh pula pada pinggangnya. jika baju yang dipakai itu longgar dan tidak menampakkan bentuk pinggangnya, pandangan mata lelaki akan jatuh pula pada punggungnya. jika baju dan kain yang dipakainya menutup bentuk punggungnya, pandangan mata lelaki kan jatuh pula pada peha dan betisnya..jika kain yang dipakai tidak menampakkan bentuk betis, pandangan mata lelaki akan jatuh pula pada kakinya..jika kakinya ditutup dengan stokin maka selamatlah kita dari pandangan mata kaun adam ni. maka, boleh lah kita simpulkan bahawa setiap inci tubuh kaum hawa ni menjadi tarikan kepada kaum adam.
ada yang bertudung tapi tak jaga solat, macam mana tu?? ada yang bertudung tapi still berkepit dengan lelaki, macam mana tu?? ada yang bertudung tapi bertepuk tampar dengan yang bukan muhrimnya, macam mana tu?? "kalau macam tu baik diorang ni tak payah pakai tudung. buat sakit mata je." luah salah seorang teman ana ni..ana tak setuju langsung dengan pernyataan tu..YANG WAJIB TETAP WAJIB..
"kadang-kadang yang tak pakai tudung lagi baik dari yang pakai tudung.luaran je nampak baik tapi busuk hati." pernyataan tu ada betulnya tapi ana penah dengar satu ungkapan yang berbunyi "tak semua perempuan yang bertudung itu baik, tetapi semua perempuan yang baik akan bertudung." ana setuju dengan ungkapan ni..
bila kita bertudung, tapi perangai kita sama sahaja dengan orang-orang yang bukan islam, mereka (orang bukan islam) tak nampak perbezaan agama islam dengan agama mereka. jadi, persepsi mereka pada agama islam menjadi negatif.. apabila ini berlaku, sukarlah untuk kita menyebarkan dakwah kepada mereka..kalian boleh lihat sendiri betapa tudung itu memberikan impak yang besar dalam penyebaran dakwak islamiah.
kitalah agen bagi islam.kitalah pendakwah islam yang sentiasa menjadi perhatian oarang bukan islam. Subhanallah..melalui pakaian pun kita boleh berdakwah...hebat kan??
islam itu bermula dari kita sendiri..ini tidak bermakna, kalau akhlak kta belum baik/belum cukup baik kita tidak boleh memakai tudung. aurat wajib ditutup tetapi dalam masa yang sama, cubalah untuk memperbaiki diri agar kita tudung di luar, tudung juga di dalam (hati).


jenis tudung:

  1. tudung gantung: tudung yang hanya digantungkan dikepala atau di dada.kebiasannya dipakai dengan kebaya yang terbuka di dadanya.
  2. tudung ciput: tudung yang hanya menutupi rambut sahaja dengan leher terbuka.
  3. tudung millenium: tudung yang mempunyai warna yang terang dan menarik perhatian lelaki
  4. tudung sister/pendeta kristian: Rasulullah S.A.W melarang kita berpakai seperti non muslim.
  5. tudung wig: nama lainnya ialah rambut palsu. mereka menggunkan ini denagn alasan belum bersedia mengenakan tudung.
  6. tudung seksi: mereka mengenakan tudung dengan cara yang betul tetapi memakai make up secara berlebihan sehingga menimbulkan tarikan kepada kaum lelaki atau mengenakan tudung tetapi memakai baju ketat sehingga membentuk dadanya..
semoga diberikan kekuatan dan dibukakan pintu hati kita untuk berubah menjadi yang lebih baik...wallahua'lam...

Friday, November 13, 2009

TAK TERTAHAN RASANYA

assalamualaikum Warahmatullah..dh berhari-hari ana tinggalkan blog ni..sedikit sibuk dengan urusan-urusan tesis.. kadang-kadang terasa berat kepala memikirkan kerja-kerja kat lab yang banyak lg tertangguh. lama rasanya ana tidak pulang ke kampung walaupun jarak negeri yang tidak terlalu jauh tapi banyak perkara lain yang perlu ana uruskan di sini. sehinggalah malam tadi, ana tak dapat lagi menahan rasa rindu pada mak dan abah di kampung.rindu untuk menatap wajah mereka, rindu untuk solat berjemaah dengan mereka, rindu untuk mendengar gurau senda mereka and of course rindu dengan masakan mak.. ana selongkar almari untuk cari album family ana.. tanpa ana sedar, air mata ana mengalir tatkala melihat foto mak dan abah.. Ya Allah, hambaMu ini rindu pada kedua ibu bapanya.. tetapi Ya Allah, janganlah kau biarkan kasihku pada manusia melebihi kasihku padaMU..
ditambah dengan ketiadaan rumate yang dah lama pulang ke kampung, lagilah ana rasa sebak.. cemburunya dengan kawan-kawan yang sibuk kemas beg balik kampung. bila ana rasa lega sikit, terus ana call mak..


ana: assalamualaikum mak. mak sihat??
mak: wa'alaikumussalam..mak sihat, alhamdulillah..
ana: abah dan adik-adik sihat??
mak: semua sihat..alhamdulillah. 
ana: mak, a'jilah rasa macam nak balik je minggu ni..rasa rindu sangat kat mak dan abah..
mak: tak sibuk ke dengan tesis?? kalau rindu sangat balik la..mak pun rindu..

"mak pun rindu."  bila dengar je ayat tu keluar dari mulut mak, terus mengalir air mata ni. ana tak dapat nak tahan lagi dah. tapi ana sembunyikan tangisan tu sebab takut mak risau.sebelum ni, bukannya ana tak pernah duduk asrama. dari form 1 ana duduk hostel.. tapi ana rasa kerinduan kali ini memang sangat parah. rasa macam nak peluk mak.


ana: sob3 (melayan perasaan sambil nangis)
mak: a'jilah nangis ke??
ana: tak la mak. selesema (tibe-tibe penyakit selesema datang)
mak: umm nangisla tu..takpe a'jilah. dalam hidup kita ni, banyak perkara yang kita perlu korbankan untuk berjaya. terutama hati dan perasaan kita. a'jilah perlu kuat untuk hadapi semua ujian dan dugaan dalam hidup ni. kalau tewas di tengah jalan, sendiri yang rugi..sementara mak masih hidup ni, boleh la mak ingat-ingatkan.


"sementara mak masih hidup"...lagilah air mata ni mengalir dengan derasnya, 


ana: ala kenapa mak cakap camtu..ntah-ntah a'jilah yang pergi dulu..(sambil nangis)
mak: memangla kita tak tau bila ajal kita tapi kebiasaannya yang tua pergi dulu kan??
ana: mak ni..a'jilah tak buat apa-apa bakti lagi untuk mak dengan abah.mak jangan la cakap macam tu..


tak tertahan rasanya..


banyak lagi perkara yang masih belum ana buat..banyak lagi tanggungjawab yang belum ana tunaikan.. tak dapat ana bayangkan hidup ana tanpa mereka..walaupun ana sedar, 1 hari nanti setiap dari kita akan menghadapi mati..


"mak, halalkan air susu yang mak berikan pada ajilah..halalkan makan minum a'jilah..terima kasih kerana telah membesarkan a'jilah sehingga a'jilah berada di tahap ni...abah, terima kasih atas didikan yang abah berikan..walaupun abah garang tapi a'jilah tahu, itulah cara abah mendidik kami adik beradik..mohon maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki kerana telah banyak melukakan hati mak dan abah sama ada sengaja atau pun tak..Ya Allah, semoga Engkau melimpahkan Rahmat dan kasih sayangMu kepada mereka..amiinn..aminn Ya Rabbal 'Alamin

Tuesday, November 10, 2009

PETUA DAN HIKMAT

salam jihad buat semua sahabat dan sahabiah ana..apa khabar iman antum hari ini? semoga iman kita masih teguh dan masih bertakhta di hati kita..amiinn:D

untuk entri kali ni,ana nak kongsi sedikit ilmu tentang petua-petua yang kita boleh amalkan dalam kehidupan seharian supaya kita boleh mendidik diri untuk menjadi insan yang cemerlang fiddunya wal akhirah..insyaAllah.. simple je petua-petua ni dan sangat mudah untuk kita buat. petua-petua ni adalah petua dari imam Syafi'e r.a..
jom kita cuba (^_^)/

EMPAT PERKARA YANG DAPAT MENGUATKAN BADAN:

  • makan daging
  • menghidu wangi-wangian
  • banyak mandi (selain mandi hadas besar)
  • memakai pakaian yang dibuat daripada kain kapas
EMPAT PERKARA YANG DAPAT MELEMAHKAN BADAN: 
  • banyak dukacita
  • terlalu banyak minum air
  • banyak makan makanan yang masam dan yang telah basi
  • terlalu banyak jima'
EMPAT PERKARA YANG DAPAT MENGUATKAN DAN MENAJAMKAN PENGLIHATAN:
  • duduk menghadap ke arah kiblat
  • bercelak sebelum tidur
  • melihat kepada warna hijau (sebaik-baiknya melihat tumbuhan hijau)
  • membersihkan persekitaran seperti rumah, halaman, tempat belajar dan sebagainya
EMPAT PERKARA YANG DAPAT MELEMAHKAN PENGLIHATAN:
  • melihat kepada perkara-perkara yang kotor dan jijik
  • melihat kepada salib
  • melihat kemaluan
  • duduk membelakangi kiblat
EMPAT PERKARA YANG DAPAT MENAMBAHKAN AKAL DAN MENGUATKAN MINDA:
  • meninggaklan perkataan yang sia-sia
  • bersugi
  • duduk bersama orang-orang yang soleh
  • duduk di dalam majlis para ulama'
betulkan ana cakap..semua ni mudah untuk kita buat. tapi apapun ia bergantung pada niat kita. semoga dengan memasang niat yang baik, akan baik jualah apa yang kita dapat dari ALLAH.. walau apapun yang Allah beri pada kita, syukurlah!! kerana sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar..

walahua'lam~ 

        

Friday, November 6, 2009

JOM MAKAN!!


salam mujahadah buat semua teman-teman dan saudara seislam ana.. moga sentiasa di bawah lindungan Allah dan hidup dalam iman dan islam..insyaAllah...
di musim-musim exam ni, ana nak kongsi sikit tentang amalan pemakanan untuk tambah tenaga pengingat dan membasmi kelupaan.semoga kita dapat amalkan dan sebarkannya pada kawan-kawan lain(^.^)


yang ni bukan makanan sihat tau..hihi


MAKANLAH MAKANAN INI:
  • manisan madu lebah asli - amalkan selalu memakannya setiap hari, sekurang-kurangnya satu sudu setiap hari. ia dapat menyihatkan otak dan tubuh badan.
  • air zam-zam
  • tamar atau kurma
  • susu segar - susu bukan sahaja mengandungi protein tetapi mineral dan vitamin serta antiseptic. susu yang terbaik untuk daya ingatan adalah susu biri-biri, kambing dan lembu
  • kismis atau zabib - selalau makan kismis boleh menghilangkan kahak dan membersihkan hati. ulama' mengesyorkan supaya kismis ini dimakan sebanyak 21 biji setiap pagi sebelum makan apa-apa makanan. sesiapa yang memakannya dengan cara begini, ia terhindar dari penyakit stroke. insyaAllah
  • halia - sebaik-baiknya ialah halia merah yang dibuat sebagai manisan, dimakan pada waktu pagi
  • kekacang - seprti gajus, badam dan pistachio dan lain-lain
  • kemenyan putih - juga dikenali sebagai kemenyan arab (boleh didapati di kedai-kedai rempah). hendaklah direndam pada waktu malam dan pada waktu pagi (sebelum sarapan) minumlah air rendaman tersebut
  • kuning telur
  • lobak
  • bunga cengkih
  • daging burung merpati - sebaik-baiknya dibuat sup
  • minyak sapi
  • hati
  • za'faran
  • otak ayam
  • roti kering
jom sama-sama kita cuba amalkan...tapi apapun kita hanya berusaha dan ini adalah salah satu usaha yang kita boleh buat selain belajar bersungguh-sungguh.
ingat kawan-kawan,kita hanya berusaha dan selebihnya  bertawakallah kepada Allah:-)

"KITA HANYA MERANCANG, TETAPI ALLAH JUALAH SEBAIK-BAIK PERANCANG" 

wallahua'lam~


 

Monday, November 2, 2009

LAWAK ATAU KESIAN??


Secara luarannya, memang kita rasa lawak dan kelakar bila baca karangan ni..tapi secara psikologinya, ada sesuatu yang tersirat. kalu diikutkan, budak2 bukannya pandai menipu. umm ana tertanya-tanya, mungkinkah karangan ni memang kisah hidup yang dialui oleh si penulis?? 

Saturday, October 31, 2009

JIKA TIADA LAGI ESOK




Deru air yang mengalir

Mendamaikan tangkai hatiku

Serasa ingin aku mendakap langit

Menceritakan kebahagiaanku pada bintang

Melihat bulan pun tersenyum

Secemerlang sinarnya


Aku jadi tak keruan

Khuatir tiada lagi harapan

Andai esok tak kunjung tiba

Inilah terakhir kalinya

Aku melihat alam berbicara

tibe2 ana dapat ilham utk buat sajak ni..mungkin isinya tak begitu menarik.. tapi, entahlah... ana terasa takut.takut jika esok takkan menjelma lagi untuk ana..Ya Allah andai Engkau matikan aku, matikanlah aku dengan Iman dan islam..amiinn

Friday, October 30, 2009

KASIH TUHAN



salam ukhuwah buat semua sahabat dan sahabiah ana:D
semoga hari ni lebih baik dari semalam...amiin
untuk entri kali ni, ana nak kongsi sikit tentang kisah Nabi Musa.

pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang suka melakukan kesalahan. bagi lelaki ini, berbuat dosa adalah kehidupannya. penduduk setempat sangat benci denganya dan berharap dia akan keluar dari kampung itu.

pada suatu hari, Nabi Musa mendapat perintah dari Allah untuk mengusir lelaki itu keluar dari kampung halamannya supaya penduduk kampung itu tidak mendapat bencana. lelaki itu diusir ke kawasan yang gersang dan jauh daripada manusia. tinggallah lelaki itu berseorang di sana.

tidak lama kemudoan lelaki itu telah jatuh sakit. dia berasa begitu kesepian dan sedih lantaran sakitnya itu. lalu dia berdoa " Oh Tuhanku, kalaulah ibu saya da di sisi saya, sudah tentu dia menyayangi saya dan simpati melihat keadaan saya sekarang. Kalaulah ayah saya ada di sisi saya, sudah tentu dia akan memandikan dan menanam saya apabila saya mati kelak." katanya lagi, "kalaulah isteri saya ada disamping saya, tentu dia akan meratapi kematian saya nanti. kalaulah anak-anak saya melihat jenazah saya, mereka tentu berkata, "Oh Tuhan! ampunilah dosa-dosa ayah kami, yang disebabkan dosa-dosanya itu dia diusir dari kampung dan tinggal di sini. Ayah kami sudah terputus hubungan dengan manusia kecuali perhubungan dengan kasihMu, Tuhan kami." kemudian lelaki itu merintih lagi dengan pilu kepada Tuhan. " Oh Tuhan, Engkau memutuskan hubunganku dengan ahli keluargaku, oleh itu janganlah Engkau putuskan hubunganku denganMu. janganlah Engkau bakar diriku dengan api neraka disebabkan kesalahan-kesalahanku."

sejurus selepas dia berkata-kata, dia terjatuh dan menghembuskan nafasnya yang terakhir.

tidak lama kemudian, Nabi Musa mendapat perintah dari Allah supaya pergi mencari lelaki itu bagi menguruskan mayatnya.
pergilah Nabi Musa melakasanakan perintah itu.Apabila sampai, beliau terlihat seorang wanita sedang menangis kesedihan di samping mayat lelaki tersebut.

"wahai Tuhan, buakankah dia ini lelaki yang Engkau suruh aku usir keluar dari kampungnya?" tanya Nabi Musa kepada Tuhan.

"Wahai Musa, aku kasihan kepadanya yang merintih kerana sakitnya itu dan dia berjauhan dari keluarganya. oleh itu, Aku kirimkan bidadari dan Malaikat kepadanya untuk menemaninya. Wahai Musa, apabila seseorang itu tidak ada keluarga, sebatang kara, maka seluruh penghuni langit dan bumi menangis sebab bersimpati kepadanya. Akulah Tuhan Maha Pengasih lagi Maha Penyayang."

dari kisah ni, terbukti yang Allah tu sentiasa bersama-sama kita. benarlah CINTA ALLAH ITU ADALAH CINTA TANPA SYARAT. ramai di kalangan kita ni bila susah baru mencari Tuhan. mengadu nasib padaNYA. walaupun begitu, Allah tetap mendengar rintihan hamba-hambaNYA.

kadang-kadang kita merasakan yang kita berseorangan. kita berputus asa dengan ujian Allah. kita menangis menyesali semua yang menimpa kita. kita menyalahkan dunia yang kononnya tidak adil pada kita. kita belajar bersunguh-sungguh tapi hasilnya masih sama. benarkah dunia kejam pada kita??? atau kita yang kejam pada diri sendiri??
YA!! kita yang kejam pada diri sendiri. kita sebenarnya bukan menyalahkan dunia, tapi kita menyalahkan Tuhan. kita mengatakan diri kita beriman, tapi bila diberi sedikit ujian, kita terduduk dan menangis. kita menyalahkan ketentuan Tuhan. sedangkan Allah telah berjanji pada kita.

" Allah S.W.T tidak akan membebani seseorang kecuali sesuai dengan kemampuannya."(AL-BAQARAH:286)

ingatlah, BILA KITA BERSEORANGAN BUKAN KITA TIDAK BERTEMAN, BUKAN JUA BERSENDIRIAN. TAPI AKAL YANG SEJENGKAL ITU TEMAN, ILMU DIDADA ITU KAWAN DAN IMAN YANG KUKUH ITU SAHABAT...

innallaha ma'asshobirin (^_^)/

wallahua'lam~

Wednesday, October 28, 2009

MAK vs PASANGAN

Bila seronok, aku cari.
...pasanganku
Bila sedih, aku cari....Mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....Emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. Mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila.... aku nak talipon Mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak
Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
bolehkah kau kirim wang untuk Mak?
Mak bukan nak banyak.... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya. ........

Tapi kalau Mak sudah tiada..........
MAKKKKK. ..RINDU MAK.... RINDU SANGAT....



Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup...... membersihkan najis ibunya........
berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....


Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya.....

***************************************************************

renung-renungkan lah....semoga kita tergolongan dalam golongan anak yang soleh dan solehah..tiada ape yang diharapkan oleh seorang ibu dari kita melainkan sedikit perhatian dan kasih sayang. apalah sangat jasa yang kita taburkan pada mak kita jika dibandingkan sakitnya dia melahirkan kita.Ya Allah, tiba-tiba ana rasa rindu pada mak ana. masih terasa hangatnya pelukan mak. dan ana bersyukur ana masih punya mak.



"MAK, A'JILAH SAYANG MAK."

Monday, October 26, 2009

RAHSIA SOLAT DI AWAL WAKTU

Salam mujahadah..
Ana nk kongsi sikit rahsia solat di awal waktu ni..supaya kita semua saling ingat mengingati dan cuba untuk mendirikan solat di awal waktu sekaligus hilangkan terus istilah SUBUH GAJAH tu..

setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam yang boleh dicerap dengan cara melihat perubahan warna alam. info ni sangat menarik sebab baru ana tahu setiap waktu solat tu ada warnanya tersendiri..



SUBUH---> alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. jadi warna biru muda atau waktu subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/ rezeki dan komunikasi. bermula sahaja azan subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap yang meksimum. tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan subuh. jadi, mereka yang terlewat subuhnya sebenarnya sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

ZOHOR---> warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq atau dhuha). warna favourite ana ni.. kemudian warna alam akan berubah ke warna kuning menandakan masuknya waktu zohor. spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. kalau antom rasa tak ceria je hari ni, cube antom check balik waktu antom dirikan solot zohor..di awal waktu atau tidak??

ASAR---> warna alam berubah pula kepada warna oren yang menandakan masuknya waktu asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. rahsia warna oren ialah kreativiti.

MAGHRIB---> menjelang waktu maghrib alam berubah ke warna merah dan pada wkatu ini kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.

ISYAK---> apabila masuk waktu isyak, alam berubah ke warna indigo dan seterusnya memasuki fasa gelap. waktu isyak menyimpan rahsia ketenangan dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. mereka yang kerap meninggalkan isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. alam berada dalam kegelapan dan sebetulnya inilah waktu tidur dalam islam. tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam islam waktu ini dipanggil QIAMULLAIL..

SUBHANALLAH...Maha Suci ENGKAU Ya ALLAH..begitu banyak kenikmatan yang DIA berikan pada kita, umatnya. tapi terlalu sedikit di kalangan kita ni yang menggunakan nikmat kurnianNYA dengan sebaiknya.

cuba kita check balik solat kita..

semoga kita sama-sama dapat memperbaiki solat kita kerana ia adalah amalan pertama yang akan dihisab..


wallahua'lam~

Saturday, October 24, 2009

PERINGATAN BUATMU TEMAN~

Apabila kamu berkawan dgn lelaki...
INGATLAH! ada 2 pilihan terbentang di depanmu...


yang pertama:
kamu menjadi seperti KELAPA..mudah diperolehi, diparut, diperah dan diambil santannya..
selepas itu, HAMPASNYA DIBUANG..




yang kedua:
kamu menjadi SEBUTIR MUTIARA..berada di dasar laut, tersimpan rapi dan dilindungi..bukan senang utk dilihat apatah lagi utk mendapatkannya..hanya insan yg bertuah menyelami dasar laut itu sahaja yg dpt memperolehinya..harganya mahal sekali..
dan setelah dapat, ia akan DISIMPAN SELAMANYA..


JADI, KALIAN PILIHLAH HENDAK MENJADI KELAPA ATAU MUTIARA

Friday, October 23, 2009

kaum hawa: MESTI BACA!!

salam jihad buat sahabat2 ana sekalian..

Ali r.a. meriwayatkan sebagai berikut: "Saya bersama Fatimah berkunjung ke rumah Rasulullah & kami temui beliau sedang menangis. Kami bertanya kepada beliau, "Mengapa tuan menangis wahai Rasulullah?" Beliau menjawab, "Pada malam aku di Isra'kan ke langit, daku melihat orang sedang mengalami berbagai penyeksaan...maka bila teringatkan mereka aku menangis. Saya bertanya lagi, "Wahai Rasulullah apakah yang tuan lihat?" Beliau bersabda:

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya & otak kepalanya mendidih.

2. Wanita yang digantung dengan lidahnya serta tangannya dipaut dari punggungnya sedangkan aspal yang mendidih dari neraka dituangkan ke kerongkongnya.

3. Wanita yang digantung dengan buah dadanya dari balik punggungnya sedangkan air getah kayu zakum dituang ke kerongkongnya.

4. Wanita yang digantung, diikat kedua kaki & tangannya ke arah ubun-ubun kepalanya serta dibelit dibawah kekuasaan ular & kala jengking.

5. Wanita yang memakan badannya sendiri serta dibawahnya tampak api yang menyala-nyala dengan hebatnya.

6. Wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka.

7. Wanita yang bermuka hitam & memakan ususnya sendiri.

8. Wanita yang tuli, buta & bisu dalam peti neraka sedang darahnya mengalir dari rongga badannya (hidung, telinga, mulut) & badannya membusuk akibat penyakit kulit dan lepra.

9. Wanita yang berkepala seperti kepala babi & kaldai yang mendapat berjuta jenis siksaan.

Maka berdirilah Fatimah seraya berkata,"Wahai ayahku, cahaya mata kesayanganku... ceritakanlah kepadaku apakah amal perbuatan wanita-wanita itu."

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Wahai Fatimah, adapun tentang :

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya kerana dia tidak menjaga rambutnya dijilbab) dikalangan lelaki.

2. Wanita yang digantung dengan lidahnya kerana dia menyakiti hati suaminya dengan kata-kata.

3. Kemudian Nabi s.a.w. bersabda: "Tidak seorang wanita yang menyakiti hati suaminya melalui kata-katanya kecuali Allah akan membuatkan mulutnya kelak dihari kiamat,selebar 70 zira' kemudian akan mengikatnya dibelakang lehernya.

4. Adapun wanita yang digantung dengan buah dadanya kerana dia menyusui anak orang lain tanpa izin suaminya.

5. Adapun wanita yang diikat dengan kaki & tangannya itu kerana dia keluar rumah tanpa izin suaminya, tidak mandi wajib dari haid & nifas.

6. Adapun wanita yang memakan badannya sendiri kerana suka bersolek untuk dilihat lelaki lain serta suka membicarakan keaiban orang.

7. Adapun wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka kerana dia suka menonjolkan diri (ingin terkenal) dikalangan orang yang banyak dengan maksud supaya orang melihat perhiasannya dan setiap orang jatuh cinta padanya kerana melihat perhisannya.

8. Adapun wanita yang diikat kedua kaki & tangannya sampai ke ubun-ubunnya & dibelit oleh ular & kala jengking kerana dia mampu mengerjakan solat & puasa. Tetapi dia tidak mahu berwudhuk & tidak solat serta tidak mahu mandi wajib.

9. Adapun wanita yang kepalanya seperti kepala babi & badannya seperti kaldai kerana dia suka mengadu-domba (melaga-lagakan orang) serta berdusta.

10. Adapun wanita yang berbentuk seperti anjing kerana dia ahli fitnah serta suka marah- marah pada suaminya.

Dan ada diantara isteri nabi-nabi yang mati dalam keadaan tidak beriman kerana mempunyai sifat yang buruk walaupun mereka adalah isteri manusia yang terbaik dizaman itu. Diantara sifat buruk mereka:

1. Isteri Nabi Nuh suka mengejek & mengutuk suaminya.

2. Isteri Nabi Lut suka bertandang kerumah orang.

Semoga Allah beri kita kekuatan untuk mengamalkan kebaikan dan meninggalkan keburukan. Kalau kita tidak berasa takut atau rasa perlu berubah... maka kita kena khuatir, takut kita tergolong dalam mereka yang tidak diberi petunjuk oleh Allah.

Na'uzubillahi min zalik.

Sunday, October 18, 2009

BAJU BURUK ABU BAKAR

salam jihad wt sahabat2 ana:D smge senyuman sntiase terukir dibibir kalian tanda syukur dgn nikmat limpah kurnianNYA...amiinn ya Rabbal 'Alamin~

ana nk berkongsi skit cita tntg sahabat Rasulullah yg bernama ABU BAKAR ni.. ana yakin ramai di kalangan muda mudi zaman skng nih dh xmo amik tw dh psl kisah2 zaman Nabi dan para sahabat dlu..umm kdng2 ana terfikir, cmne la generasi akn dtg nnti.. satu hari nnt, kita ni akn jd ibu bapa, kalu kte pon xthu kisah2 zaman Nabi dan Para sahabat, apatah lg ank2 kita nnti..silap2 anak2 kita nnt cuma tw cite NUR KASIH.. jom hayati kisah ni >,<

Abu bakar adalah salah seorang drpd 4 sahabat Nabu Muhammad yg paling akrab. pada suat hr, beliau jatuh sakit dan merasakan saat kematiannya semakiin hampir. Aisyah, ank perempuannya sentiasa menemani dan menjaganya.
"ayah, biar sy pgglkn doktok, ya?" tanya Aisyah kebimbangan.
Abu bakar tersenyum bila mndgr kata2 anknya itu. "tak payahla, ayah dh jmp doktor." jwb Abu bakar.
"apa katanya, ayh?"tnya Aisyah lg.
"kata doktor itu: Aku akan lakukan apa shja yg kau inginkan."
Aisyah mengangguk tanda mengerti maksud 'doktor' yg dimaksudkan ayahnya itu iaitu Allah. Aisyah mengerti ayahnya pasti akn pergi buat selama-lamanya.
"Ayah, dgn kain apa harus sy balut tubuh ayah nnti?" tanya Aisyah tersekat-sekat menahan sebak.
Abu bakar merenung lemah anaknya dengan mata berkaca berlinang air mata. " Aisyah, tutuplah badanku dengan bajuku ini yg selalu aku pakai semasa aku bersolat bersama Nabi Muhammad.
"tetapi, baju itu sudah buruk, ayah. biarlah sy belikan yg baru."
Abu bakar menggeleng2 kepala tanda tidak setuju.
"jangan Aisyah. baju yg baru lebih layak bg org yg hidup drpd dipakai oleh or yg mati."

begitulah pesan Abu bakar pd anaknya. beliau lebih menyukai baju buruknya yg pernah sentiasa dipakai semasa hidupnya bersama Nabi Muhammad. Beliau meninggal dunia pada umur 63 tahun.

-wallahua'lam-

Saturday, October 17, 2009

LEBIH BAIK BUTA MATA

salam ukhuwah buat sahabat2 ana sekalian..
lama rsnya tak menulis..bz sgt kebelakangn nih..xsmpt nk tgk2 blog yg lm di tingglkn ni..xtly,kering idea jg nk tulis..sbb sume idea tu dh dicurahkan kt tesis..hihi..xpe2 yg pntg dahulukan yg prioriti..

sdng ana duk sbok2 cr bahan nk wt asgmnt hr 2, ana terjmp 1 video yang sgt menarik.. ana jd malu dgn dr ana sndri..ana sempurna tp knape ana x gunakan segala rahmat kurniaanNya ni dgn sebaiknya???

cuba antom tgk sndri dan tnye pd dr antom...

video

mampukah kite jd sprtnya???
walaupun matanya buta tp hatinya x buta...
kita???kite mcmne???konon2 kite bngga dgn mata kite yg cntik...tp, bc quran xboleh..bc quran merangkak2..ataupon tw bc quran tp x nk mengamalkannya...masyaALLAH.. jgn lah kite mnjd golongan yg terakhir 2..
lebih baik kita buta mata, drpd buta hati..bila hati kita yg buta, alamatnya jauh la kita dr rahmat ALLAH..

cuba kita tnya dr kita yg celik mata ni, brape surah al-quran nyang kita dh hafaz??? hish malu2..malu nk jwp..ayt lazim pon xtntu lg kita hafaz semuanya...nilah tndanya kita x bersyukur..."eh x!!aku bersyukur dgn pancaindera ni." ape tnda nye kita bersyukur???sdngkn kite xgunakan dgn sebaiknya...

"TIDAK ALLAH UBAH NASIB SESUATU KAUM ITU, SELAGI MEREKA SNDRI TIDAK BERUSAHA UNTUK MENGUBAHNYA."

ALLAH dh mnjanjikan bnda ni pada seluruh manusia..tp ape tndakan kita?? kite ttp ditakuk yg lm..sprt tunggu kucing bertanduk!! buatlah perubahan utk diri kita sndri..kalu rsnya tak tahu bc al-quran, pelajarilah ia kerana Al-Quran itu, tidak akan lenyap malah sampai hari kiamat pun ia tidak akan berubah..

sm2lah kita mulakan langkah utk berubah....wallahua'lam~

Sunday, September 13, 2009

KAFARAH??

salam ramadhan......

xtw ape yg ana rs skng..1001 solan bermain difikiran ana..ana rs kusut sgt dgn semua yg dtg pd ana..ana mohon moga dikuatkn iman ana utk melalui sume ujian2 ni..

kenape kite terlalu cepat menghukum dan mmbuat kesimpulan???
adekah ni fitrah seorg mnusia??? ana terase sakit..sakit pd tangkai ht ana..ampun kan aku ya Allah..ak hambaMu yg lemah..pinjamkn aku sedikit kekuatan agar dgn kekuatan itu aku bisa bangun dan berusaha mncr jln penyelesaian...

mohon maaf dari sume sahabat2 ana..ana akan perbaiki dri ana sbb ana hnye insan yg lemah..ana berperang dgn ht ana sndri..sakitnya Ya rabbi..ana berterima ksh pd kalian kerana mngajar ana erti sebuah kehidupan..

Monday, August 3, 2009

JODOH

assalamualaikum wt sume..alhamdulillah kite msh lg berpeluang menumpang di bumi Allah ni..smge kita digolongkn dlm golongn hambaNya yg bersyukur..insyaAllah........

ada 3 jenis jodoh:
1)jodoh dr syaitan- berlaku bile 2 org llki dan prmpuan berjumpa, berkenalan n saling menyukai..kemudian mereka sering keluar bersama dan berzina sehingga si perempuan mengandung..seterusnya barulah mereka bernikah.

2) jodoh dr jin- berlaku bila 2 org llki dan perempuan, berkenalan.tetapi salah satu pihak hanya bertepuk sebelah tangan...utk mndaptkn idaman hatinya, dia sanggup berjumpa bomoh dan menyihir idaman hatinya sehinggalah mereka menikah disebabkan oleh ihir yg dikenakan kepdnya.

3) jodoh dr Allah- berlaku bila 2 org llki dan perempuan berkenalan..pandangan pertama menyatukan hati mereka.disulami dgn perasaan malu yg menyebabkn perhubungan itu berlandaskan syariat islam.mereka mengelakkn diri dari keluar berdua sahaja. seterusnya pihak llki masuk meminang..pohak perempuan menerima pinangan seterusnya mereka menikah.

'perempuan yg baik utk llki yg baik, dan llki yg baik utk perempuan yg baik.'

jelas sekali, jika kita mahukan jodoh yg baik, kita muhasabah dulu diri kita..tidak dinafikan, semua org mahukan yg baik ttpi cukup baik kah kita utk mndpt yg baik?? Allah Maha adil..stp sesuatu yg diberikn pd kita pasti sesuai adanya..

"jgn kita impikan teman sebaik khadijah, jika diri kita tidak sebaik Rasulullah"

mmg benar, ajal maut, jodoh pertemuan di tgn Allah..tp yg bulat tidak akn dtg bergolek dan yg pipih tidak akan dtg melayang.. berusaha tapi biarlah bertepatan dgn syariat islam.

ana amat sedih dan takut, bile melihat pergaulan bebas antara llki dan perempuan zaman skrng ni..islam tidak melarang utk llki dan perempuan berinteraksi ttpi biarlah kene pd caranya..bg kaum sejenis dgn ana, jglah dirimu sebaiknya.. jgn biarkan dirimu terkulai pd llki yg bukan muhrimmu selagi dia tidak mnjd suamimu.. jadikanlah dirimu seperti mawar berduri..hanya kumbang yg benar2 bertuah sahaja yang berjaya mndptkn madunya..jgn jadikan dirimu seperti sepasang kasut..boleh dicuba pada bila2 masa ttpi xtntu lg akan dibeli..kalu dibeli, akhirnya kau tidak akn berguna lg setelah die mnjumpai kasut yg baru..

ana nukilkn ini buat dr ana dan sahabat2 ana agar kita sm2 dpt mnjg diri kita, mnjg pergaulan kita, mnjg maruah kita dan keluarga dan yg paling penting mnjg maruah Agama kita..wallahua'lam