JellyPages.com

Saturday, October 31, 2009

JIKA TIADA LAGI ESOK




Deru air yang mengalir

Mendamaikan tangkai hatiku

Serasa ingin aku mendakap langit

Menceritakan kebahagiaanku pada bintang

Melihat bulan pun tersenyum

Secemerlang sinarnya


Aku jadi tak keruan

Khuatir tiada lagi harapan

Andai esok tak kunjung tiba

Inilah terakhir kalinya

Aku melihat alam berbicara

tibe2 ana dapat ilham utk buat sajak ni..mungkin isinya tak begitu menarik.. tapi, entahlah... ana terasa takut.takut jika esok takkan menjelma lagi untuk ana..Ya Allah andai Engkau matikan aku, matikanlah aku dengan Iman dan islam..amiinn

Friday, October 30, 2009

KASIH TUHAN



salam ukhuwah buat semua sahabat dan sahabiah ana:D
semoga hari ni lebih baik dari semalam...amiin
untuk entri kali ni, ana nak kongsi sikit tentang kisah Nabi Musa.

pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang suka melakukan kesalahan. bagi lelaki ini, berbuat dosa adalah kehidupannya. penduduk setempat sangat benci denganya dan berharap dia akan keluar dari kampung itu.

pada suatu hari, Nabi Musa mendapat perintah dari Allah untuk mengusir lelaki itu keluar dari kampung halamannya supaya penduduk kampung itu tidak mendapat bencana. lelaki itu diusir ke kawasan yang gersang dan jauh daripada manusia. tinggallah lelaki itu berseorang di sana.

tidak lama kemudoan lelaki itu telah jatuh sakit. dia berasa begitu kesepian dan sedih lantaran sakitnya itu. lalu dia berdoa " Oh Tuhanku, kalaulah ibu saya da di sisi saya, sudah tentu dia menyayangi saya dan simpati melihat keadaan saya sekarang. Kalaulah ayah saya ada di sisi saya, sudah tentu dia akan memandikan dan menanam saya apabila saya mati kelak." katanya lagi, "kalaulah isteri saya ada disamping saya, tentu dia akan meratapi kematian saya nanti. kalaulah anak-anak saya melihat jenazah saya, mereka tentu berkata, "Oh Tuhan! ampunilah dosa-dosa ayah kami, yang disebabkan dosa-dosanya itu dia diusir dari kampung dan tinggal di sini. Ayah kami sudah terputus hubungan dengan manusia kecuali perhubungan dengan kasihMu, Tuhan kami." kemudian lelaki itu merintih lagi dengan pilu kepada Tuhan. " Oh Tuhan, Engkau memutuskan hubunganku dengan ahli keluargaku, oleh itu janganlah Engkau putuskan hubunganku denganMu. janganlah Engkau bakar diriku dengan api neraka disebabkan kesalahan-kesalahanku."

sejurus selepas dia berkata-kata, dia terjatuh dan menghembuskan nafasnya yang terakhir.

tidak lama kemudian, Nabi Musa mendapat perintah dari Allah supaya pergi mencari lelaki itu bagi menguruskan mayatnya.
pergilah Nabi Musa melakasanakan perintah itu.Apabila sampai, beliau terlihat seorang wanita sedang menangis kesedihan di samping mayat lelaki tersebut.

"wahai Tuhan, buakankah dia ini lelaki yang Engkau suruh aku usir keluar dari kampungnya?" tanya Nabi Musa kepada Tuhan.

"Wahai Musa, aku kasihan kepadanya yang merintih kerana sakitnya itu dan dia berjauhan dari keluarganya. oleh itu, Aku kirimkan bidadari dan Malaikat kepadanya untuk menemaninya. Wahai Musa, apabila seseorang itu tidak ada keluarga, sebatang kara, maka seluruh penghuni langit dan bumi menangis sebab bersimpati kepadanya. Akulah Tuhan Maha Pengasih lagi Maha Penyayang."

dari kisah ni, terbukti yang Allah tu sentiasa bersama-sama kita. benarlah CINTA ALLAH ITU ADALAH CINTA TANPA SYARAT. ramai di kalangan kita ni bila susah baru mencari Tuhan. mengadu nasib padaNYA. walaupun begitu, Allah tetap mendengar rintihan hamba-hambaNYA.

kadang-kadang kita merasakan yang kita berseorangan. kita berputus asa dengan ujian Allah. kita menangis menyesali semua yang menimpa kita. kita menyalahkan dunia yang kononnya tidak adil pada kita. kita belajar bersunguh-sungguh tapi hasilnya masih sama. benarkah dunia kejam pada kita??? atau kita yang kejam pada diri sendiri??
YA!! kita yang kejam pada diri sendiri. kita sebenarnya bukan menyalahkan dunia, tapi kita menyalahkan Tuhan. kita mengatakan diri kita beriman, tapi bila diberi sedikit ujian, kita terduduk dan menangis. kita menyalahkan ketentuan Tuhan. sedangkan Allah telah berjanji pada kita.

" Allah S.W.T tidak akan membebani seseorang kecuali sesuai dengan kemampuannya."(AL-BAQARAH:286)

ingatlah, BILA KITA BERSEORANGAN BUKAN KITA TIDAK BERTEMAN, BUKAN JUA BERSENDIRIAN. TAPI AKAL YANG SEJENGKAL ITU TEMAN, ILMU DIDADA ITU KAWAN DAN IMAN YANG KUKUH ITU SAHABAT...

innallaha ma'asshobirin (^_^)/

wallahua'lam~

Wednesday, October 28, 2009

MAK vs PASANGAN

Bila seronok, aku cari.
...pasanganku
Bila sedih, aku cari....Mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....Emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. Mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila.... aku nak talipon Mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak
Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
bolehkah kau kirim wang untuk Mak?
Mak bukan nak banyak.... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya. ........

Tapi kalau Mak sudah tiada..........
MAKKKKK. ..RINDU MAK.... RINDU SANGAT....



Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup...... membersihkan najis ibunya........
berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....


Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya.....

***************************************************************

renung-renungkan lah....semoga kita tergolongan dalam golongan anak yang soleh dan solehah..tiada ape yang diharapkan oleh seorang ibu dari kita melainkan sedikit perhatian dan kasih sayang. apalah sangat jasa yang kita taburkan pada mak kita jika dibandingkan sakitnya dia melahirkan kita.Ya Allah, tiba-tiba ana rasa rindu pada mak ana. masih terasa hangatnya pelukan mak. dan ana bersyukur ana masih punya mak.



"MAK, A'JILAH SAYANG MAK."

Monday, October 26, 2009

RAHSIA SOLAT DI AWAL WAKTU

Salam mujahadah..
Ana nk kongsi sikit rahsia solat di awal waktu ni..supaya kita semua saling ingat mengingati dan cuba untuk mendirikan solat di awal waktu sekaligus hilangkan terus istilah SUBUH GAJAH tu..

setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam yang boleh dicerap dengan cara melihat perubahan warna alam. info ni sangat menarik sebab baru ana tahu setiap waktu solat tu ada warnanya tersendiri..



SUBUH---> alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. jadi warna biru muda atau waktu subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/ rezeki dan komunikasi. bermula sahaja azan subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap yang meksimum. tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan subuh. jadi, mereka yang terlewat subuhnya sebenarnya sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

ZOHOR---> warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq atau dhuha). warna favourite ana ni.. kemudian warna alam akan berubah ke warna kuning menandakan masuknya waktu zohor. spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. kalau antom rasa tak ceria je hari ni, cube antom check balik waktu antom dirikan solot zohor..di awal waktu atau tidak??

ASAR---> warna alam berubah pula kepada warna oren yang menandakan masuknya waktu asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. rahsia warna oren ialah kreativiti.

MAGHRIB---> menjelang waktu maghrib alam berubah ke warna merah dan pada wkatu ini kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.

ISYAK---> apabila masuk waktu isyak, alam berubah ke warna indigo dan seterusnya memasuki fasa gelap. waktu isyak menyimpan rahsia ketenangan dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. mereka yang kerap meninggalkan isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. alam berada dalam kegelapan dan sebetulnya inilah waktu tidur dalam islam. tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam islam waktu ini dipanggil QIAMULLAIL..

SUBHANALLAH...Maha Suci ENGKAU Ya ALLAH..begitu banyak kenikmatan yang DIA berikan pada kita, umatnya. tapi terlalu sedikit di kalangan kita ni yang menggunakan nikmat kurnianNYA dengan sebaiknya.

cuba kita check balik solat kita..

semoga kita sama-sama dapat memperbaiki solat kita kerana ia adalah amalan pertama yang akan dihisab..


wallahua'lam~

Saturday, October 24, 2009

PERINGATAN BUATMU TEMAN~

Apabila kamu berkawan dgn lelaki...
INGATLAH! ada 2 pilihan terbentang di depanmu...


yang pertama:
kamu menjadi seperti KELAPA..mudah diperolehi, diparut, diperah dan diambil santannya..
selepas itu, HAMPASNYA DIBUANG..




yang kedua:
kamu menjadi SEBUTIR MUTIARA..berada di dasar laut, tersimpan rapi dan dilindungi..bukan senang utk dilihat apatah lagi utk mendapatkannya..hanya insan yg bertuah menyelami dasar laut itu sahaja yg dpt memperolehinya..harganya mahal sekali..
dan setelah dapat, ia akan DISIMPAN SELAMANYA..


JADI, KALIAN PILIHLAH HENDAK MENJADI KELAPA ATAU MUTIARA

Friday, October 23, 2009

kaum hawa: MESTI BACA!!

salam jihad buat sahabat2 ana sekalian..

Ali r.a. meriwayatkan sebagai berikut: "Saya bersama Fatimah berkunjung ke rumah Rasulullah & kami temui beliau sedang menangis. Kami bertanya kepada beliau, "Mengapa tuan menangis wahai Rasulullah?" Beliau menjawab, "Pada malam aku di Isra'kan ke langit, daku melihat orang sedang mengalami berbagai penyeksaan...maka bila teringatkan mereka aku menangis. Saya bertanya lagi, "Wahai Rasulullah apakah yang tuan lihat?" Beliau bersabda:

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya & otak kepalanya mendidih.

2. Wanita yang digantung dengan lidahnya serta tangannya dipaut dari punggungnya sedangkan aspal yang mendidih dari neraka dituangkan ke kerongkongnya.

3. Wanita yang digantung dengan buah dadanya dari balik punggungnya sedangkan air getah kayu zakum dituang ke kerongkongnya.

4. Wanita yang digantung, diikat kedua kaki & tangannya ke arah ubun-ubun kepalanya serta dibelit dibawah kekuasaan ular & kala jengking.

5. Wanita yang memakan badannya sendiri serta dibawahnya tampak api yang menyala-nyala dengan hebatnya.

6. Wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka.

7. Wanita yang bermuka hitam & memakan ususnya sendiri.

8. Wanita yang tuli, buta & bisu dalam peti neraka sedang darahnya mengalir dari rongga badannya (hidung, telinga, mulut) & badannya membusuk akibat penyakit kulit dan lepra.

9. Wanita yang berkepala seperti kepala babi & kaldai yang mendapat berjuta jenis siksaan.

Maka berdirilah Fatimah seraya berkata,"Wahai ayahku, cahaya mata kesayanganku... ceritakanlah kepadaku apakah amal perbuatan wanita-wanita itu."

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Wahai Fatimah, adapun tentang :

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya kerana dia tidak menjaga rambutnya dijilbab) dikalangan lelaki.

2. Wanita yang digantung dengan lidahnya kerana dia menyakiti hati suaminya dengan kata-kata.

3. Kemudian Nabi s.a.w. bersabda: "Tidak seorang wanita yang menyakiti hati suaminya melalui kata-katanya kecuali Allah akan membuatkan mulutnya kelak dihari kiamat,selebar 70 zira' kemudian akan mengikatnya dibelakang lehernya.

4. Adapun wanita yang digantung dengan buah dadanya kerana dia menyusui anak orang lain tanpa izin suaminya.

5. Adapun wanita yang diikat dengan kaki & tangannya itu kerana dia keluar rumah tanpa izin suaminya, tidak mandi wajib dari haid & nifas.

6. Adapun wanita yang memakan badannya sendiri kerana suka bersolek untuk dilihat lelaki lain serta suka membicarakan keaiban orang.

7. Adapun wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka kerana dia suka menonjolkan diri (ingin terkenal) dikalangan orang yang banyak dengan maksud supaya orang melihat perhiasannya dan setiap orang jatuh cinta padanya kerana melihat perhisannya.

8. Adapun wanita yang diikat kedua kaki & tangannya sampai ke ubun-ubunnya & dibelit oleh ular & kala jengking kerana dia mampu mengerjakan solat & puasa. Tetapi dia tidak mahu berwudhuk & tidak solat serta tidak mahu mandi wajib.

9. Adapun wanita yang kepalanya seperti kepala babi & badannya seperti kaldai kerana dia suka mengadu-domba (melaga-lagakan orang) serta berdusta.

10. Adapun wanita yang berbentuk seperti anjing kerana dia ahli fitnah serta suka marah- marah pada suaminya.

Dan ada diantara isteri nabi-nabi yang mati dalam keadaan tidak beriman kerana mempunyai sifat yang buruk walaupun mereka adalah isteri manusia yang terbaik dizaman itu. Diantara sifat buruk mereka:

1. Isteri Nabi Nuh suka mengejek & mengutuk suaminya.

2. Isteri Nabi Lut suka bertandang kerumah orang.

Semoga Allah beri kita kekuatan untuk mengamalkan kebaikan dan meninggalkan keburukan. Kalau kita tidak berasa takut atau rasa perlu berubah... maka kita kena khuatir, takut kita tergolong dalam mereka yang tidak diberi petunjuk oleh Allah.

Na'uzubillahi min zalik.

Sunday, October 18, 2009

BAJU BURUK ABU BAKAR

salam jihad wt sahabat2 ana:D smge senyuman sntiase terukir dibibir kalian tanda syukur dgn nikmat limpah kurnianNYA...amiinn ya Rabbal 'Alamin~

ana nk berkongsi skit cita tntg sahabat Rasulullah yg bernama ABU BAKAR ni.. ana yakin ramai di kalangan muda mudi zaman skng nih dh xmo amik tw dh psl kisah2 zaman Nabi dan para sahabat dlu..umm kdng2 ana terfikir, cmne la generasi akn dtg nnti.. satu hari nnt, kita ni akn jd ibu bapa, kalu kte pon xthu kisah2 zaman Nabi dan Para sahabat, apatah lg ank2 kita nnti..silap2 anak2 kita nnt cuma tw cite NUR KASIH.. jom hayati kisah ni >,<

Abu bakar adalah salah seorang drpd 4 sahabat Nabu Muhammad yg paling akrab. pada suat hr, beliau jatuh sakit dan merasakan saat kematiannya semakiin hampir. Aisyah, ank perempuannya sentiasa menemani dan menjaganya.
"ayah, biar sy pgglkn doktok, ya?" tanya Aisyah kebimbangan.
Abu bakar tersenyum bila mndgr kata2 anknya itu. "tak payahla, ayah dh jmp doktor." jwb Abu bakar.
"apa katanya, ayh?"tnya Aisyah lg.
"kata doktor itu: Aku akan lakukan apa shja yg kau inginkan."
Aisyah mengangguk tanda mengerti maksud 'doktor' yg dimaksudkan ayahnya itu iaitu Allah. Aisyah mengerti ayahnya pasti akn pergi buat selama-lamanya.
"Ayah, dgn kain apa harus sy balut tubuh ayah nnti?" tanya Aisyah tersekat-sekat menahan sebak.
Abu bakar merenung lemah anaknya dengan mata berkaca berlinang air mata. " Aisyah, tutuplah badanku dengan bajuku ini yg selalu aku pakai semasa aku bersolat bersama Nabi Muhammad.
"tetapi, baju itu sudah buruk, ayah. biarlah sy belikan yg baru."
Abu bakar menggeleng2 kepala tanda tidak setuju.
"jangan Aisyah. baju yg baru lebih layak bg org yg hidup drpd dipakai oleh or yg mati."

begitulah pesan Abu bakar pd anaknya. beliau lebih menyukai baju buruknya yg pernah sentiasa dipakai semasa hidupnya bersama Nabi Muhammad. Beliau meninggal dunia pada umur 63 tahun.

-wallahua'lam-

Saturday, October 17, 2009

LEBIH BAIK BUTA MATA

salam ukhuwah buat sahabat2 ana sekalian..
lama rsnya tak menulis..bz sgt kebelakangn nih..xsmpt nk tgk2 blog yg lm di tingglkn ni..xtly,kering idea jg nk tulis..sbb sume idea tu dh dicurahkan kt tesis..hihi..xpe2 yg pntg dahulukan yg prioriti..

sdng ana duk sbok2 cr bahan nk wt asgmnt hr 2, ana terjmp 1 video yang sgt menarik.. ana jd malu dgn dr ana sndri..ana sempurna tp knape ana x gunakan segala rahmat kurniaanNya ni dgn sebaiknya???

cuba antom tgk sndri dan tnye pd dr antom...

video

mampukah kite jd sprtnya???
walaupun matanya buta tp hatinya x buta...
kita???kite mcmne???konon2 kite bngga dgn mata kite yg cntik...tp, bc quran xboleh..bc quran merangkak2..ataupon tw bc quran tp x nk mengamalkannya...masyaALLAH.. jgn lah kite mnjd golongan yg terakhir 2..
lebih baik kita buta mata, drpd buta hati..bila hati kita yg buta, alamatnya jauh la kita dr rahmat ALLAH..

cuba kita tnya dr kita yg celik mata ni, brape surah al-quran nyang kita dh hafaz??? hish malu2..malu nk jwp..ayt lazim pon xtntu lg kita hafaz semuanya...nilah tndanya kita x bersyukur..."eh x!!aku bersyukur dgn pancaindera ni." ape tnda nye kita bersyukur???sdngkn kite xgunakan dgn sebaiknya...

"TIDAK ALLAH UBAH NASIB SESUATU KAUM ITU, SELAGI MEREKA SNDRI TIDAK BERUSAHA UNTUK MENGUBAHNYA."

ALLAH dh mnjanjikan bnda ni pada seluruh manusia..tp ape tndakan kita?? kite ttp ditakuk yg lm..sprt tunggu kucing bertanduk!! buatlah perubahan utk diri kita sndri..kalu rsnya tak tahu bc al-quran, pelajarilah ia kerana Al-Quran itu, tidak akan lenyap malah sampai hari kiamat pun ia tidak akan berubah..

sm2lah kita mulakan langkah utk berubah....wallahua'lam~