JellyPages.com

Sunday, December 6, 2009

apa dah jadi ni??


assalamualaikum W.B.T buat semua sahabat dan sahabiah ana. alahamdulillah, hari ini kita msih diberi peluang untuk hidup. semoga dalam kehidupan seharian kita ini,kita dapat mengamalkan prinsip-prinsip kehidupan islam agar kita dapat menghindarkan diri kita dari perbuatan keji dan mungkar.
pergaulan bebas sekarang ni semakin tidak dapat dibendung. yang lebih menyedihkan, masalah ini banyak melibatkan golongan yang berpendidikan.






pemandangan macam ni dah jadi satu pemandangan yang biasa di mana-mana institut pengajian tinggi. lelaki dan perempuan membonceng motosikal bersama-sama. ia seolah-olah tidak pelik dan menjadi kebiasaan pula. kemana hilangnya perasaan malu mereka??"ala,bukan buat apa pun..tumpang naik moto je.bukan kat tempat gelap pun. ramai orang nampak." ni antara alasan yang diberikan oleh mereka. ana sangat-sangat tidak faham..bukankah ini dikira menghampiri zina?Allah sendiri telah melarang kita dari menghampiri zina jadi kenapa kita mesti melanggar larangan Allah itu??

 hasilnya, lahirlah ramai anak yang tidak sah tarafnya akibat dari perbuatan  melanggar hukum Allah ni. kita boleh lihat sendiri berapa banyak kes yang melibatkan pembuangan bayi..

 
  
  

astaghfirullah...kenapa ada manusia macam ni. hilang perikemanusiaan..apa dosa anak kecil ni??haiwan pun sayangkan anaknya..tapi kenapa kita yang dikurniakan akal ni, sanggup buat macam ni?? mana hilangnya kewarasan akal kita??bagi pasangan yang mahukan anak, sampai 10 tahun kahwin pun masih tak diberikan rezeki. kenapa manusia semakin kejam?? 

tengok kat bawah ni pula..takde saudara mara terdekat ke yang boleh tolong uruskan?? kenapa perlu buat macam ni?? macam mana kalu tiba-tiba bungkusan ni dijumpai oleh anjing liar??

 
nak tahu apa isi kandungan bungkusan ni??
                                      
bayi yang masih ada tali pusat!!!!!!!! masyaAllah, zalimnya..inilah akibatnya kalau batas-batas pergaulan tidak dijaga. ana sedih..sangat-sangat sedih..apakah dosa anak kecil ini sehingga diperlakukan sedemikian rupa?? YA ALLAH, ENGKAU HINDARILAH KAMI DARI PERBUATAN KEJI DAN MUNGKAR DAN SELAMATKANLAH KAMI DARI AZAB API NERAKA..amiin Ya Rabbal 'Alam


maklumat tambahan: HUKUM MENGGUGURKAN JANIN 

1. JANIN mengidap Penyakit yang ringan (tidak mengakibatkan kematian) yang boleh diubati.
Hukumnya : HARAM sebelum 4 bulan dan selepas

2. JANIN mengidap kecacatan ringan yang tidak boleh diubati tetapi ia boleh hidup. Seperti Buta, Cacat sebelah tangan, atau kedua-duanya, cata kaki, kurang jari dan sebagainya
Hukumnya : HARAM jika umur janin melebihi 4 bulan, HARUS kiranya umur bayi di bawah 4 bulan.

3. JANIN mengidap Kecacatan yang Serius yang membawa kematian . seperti tiada kepala, tiada paru2 dan sebagainya
Hukumnya : Biasanya janin akan gugur dengan sendirinya. Tiada hukum.

4. JANIN mengalami kecacatan anggota yang membawa akan membawa kematian sejurus selepas dilahirkan.
Hukumnya : Terdapat perbezaan pandangan ulama’

a) HARUS sebelum 4 bulan, Haram selepas 4 Bulan.

b) HARUS walaupun selepas 4 bulan, dengan syarat, Keyakinan tinggi hasil analisa Doktor2 pakar.

5. JANIN menghidapi penyakit AIDS.
Hukumnya : HARUS sebelum 4 bulan , Haram selepas 4 Bulan.

6. JANIN yang terhasil akibat dirogol
Hukumnya : HARUS digugurkan hanya sebelum 4 Bulan.

7. JANIN yang sihat @ sakit @ cacat tetapi nyawa Ibu terancam kiranya janin dilahirkan.
Hukumnya : HARUS gugur janin samada sebelum atau selepas 4 bulan, kerana nyawa Ibu diutamakan dalam hal ini.

PERSOALAN : Mengapa umur Janin SEBELUM DAN SELEPAS 4 bulan membawa perbezaan hukum ?

Jawapan : Berdasarkan hadith Riwayat Muslim, titik hidup manusia bermula sebagai manusia dengan mempunyai hak2 kemanusian yang dikitiraf dalam Islam adalah dari umur 4 bulan dalam kandungan. Kerana berdasarkan hadith Nabi SAW, MANUSIA DITIUPKAN RUHNYA KETIKA SEKITAR UMUR 120 HARI. DEMIKIAN PANDAGAN MAZHAB YANG EMPAT DAN MAJORITI FUQAHA.

Maka apabila telah ditiup Ruh, janin tersebut dianggap sebagai seorang manusia yang mempunyai hak seperti manusia sempurna. Justeru, penggugurannya adalah dikira membunuh manusia atau nyawa. Ia diharamkan oleh Allah sbgmn FirmanNya : Ertinnya : “Dan janganlah kamu membunuh nyawa manusia yang diharamkan oleh Allah kecuali dengan alasan yang benar (di sisi syarak).” (Surah Al-An’am : 151)

Walaupun majority fuqaha memfatwakan boleh menggugurkan janin sebelum 4 bulan dengan sebab2 yang konkrit, bagaimanapun terdapat sekumpulan kecil ulama yang mengharamkannya dalam semua peringkat umur janin, ia adalah pandangan Imam Abu Hamid Al-Ghazali (wafat 505 H), serta sebahagian Fuqaha’ Mazhab Maliki.


wallahua'lam~





1 comments:

Anonymous said...

The Abercrombie and Fitch style has lived much longer than Abercrombie its counterparts from the 1980s; Abercrombie Sale it may be because of its relatively Cheap Abercrombie inoffensive style or Abercrombie outlet because people just love animals, abercrombie Jeans but it's less frowned upon.Today you can find high quality blanket and sheet sets in a cheetah print. Abercrombie Pants These are common enough that you could Abercrombie Tees even go to a department store and find them, so you should have no problem finding cheetah printed sheets Abercrombie Shorts and blankets if they are what you are looking for. Abercrombie Sweaters These can be a great accent to a more contemporary home theme, though obviously are not great for homes that are more conservatively or classically decorated. Curtains that have this type of pattern are more difficult to come by. You may have to go to interior design specialty stores, or look online order to find curtains with cheetah spots printed on them. However, in most cases if you can find them, they are usually not very expensive.