JellyPages.com

Tuesday, December 29, 2009

penyakit yang kian parah

salam ukhuwah buat semua..alhamdulillah hari ini, kita msih diberi ruang untuk bernafas, masih diberi ruang utuk menumpang di bumi Allah ini..semoga kita tak lupa untuk bersyukur padaNya..



pasti kita tahu tentang rancangan idola kecil ni kan?? ye memang kecil-kecil belaka tapi impaknya sangat besar!! dari kecil kita seolah-olah sudah didik dengan bentuk-bentuk hiburan seperti ini dan apa kesannya?? generasi yang sukakan hiburan dapat dihasilkan dengan jayanya..jadi persolan dalam diri ana, kenapa peserta idola kecil ni mostly melayu dan ana yakin mereka beragama islam. kalau dari kecil dah diberi pendedahan macam ni, macam mana agaknya bila dah besar nanti?? yang lebih menakutkan lagi, gaya peserta-peserta ni, menjadi ikutan adik-adik kita..baik dari segi pakaian mahupun dari segi style rambut..ana tak faham kenapa rancangan ni dibuat...banyak lagi rancangan lain yang boleh dibuat yang lebih mendidik minda dan rohani kita..


cuba antom check balik apa tanda-tanda kecil kiamat...
Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan
penyanyi-penyanyi wanita" - Ibnu Majah

memang sah la kita ni sudah semakin hampir dengan kiamat..sekarang ni memang obvious sangat la remaja kita ni mengagungkan muzik..mereka menjadikan penyanyi sebagai role model mereka..apa hasilnya??





kecil-kecil lagi dah pandai pakai legging je..masyaAllah..pepatah orang dulu pun ada menyebut MELENTUR BULUH BIARLAH DARI REBUNGNYA...kalau dah dari kecil diajar untuk berpakaian begini, tak mustahil apabila meningkat remaja kelak mereka akan lebih lebih berani dari ini.. 

  

"tak up to date la kalu setakat nak pakai baju kurung je.sekali sekali mesti la nak tukar angin.kita ni duduk bandar bukan duduk kat kampung."
umm betul ke macam tu??cuba kita fikir plak, apa effect rancangan ni pada adik-adik kita yang tinggal kat kampung??mereka tidak didedahkan dengan gaya pemakaian macam ni tapi rancangan ni berjaya mempengaruhi mereka..ana duduk kampung.dan sekarang ni macam jadi kebiasaan pula, anak-anak gadis pergi kedai memakai baju tanpa lengan dan seluar pendek..siap pakai lipstick lagi! ana nak tengok pun ana malu..
mungkin sebahagian dari kita menganggap rancangan di televisyen tu hanya sebagai hiburan tapi sebahagian lagi menjadikan TV tu sebagai tuhan..ikut bulat-bulat apa yang ditonton dalam tv..ada pula yang sanggup meninggalkan solat semata-mata tidak mahu terlepas dari menonton rancangan kesukaan mereka..di sinilah silapnya..
jadi kawan-kawan, kita sebagai da'ie d bumi Allah ini kita berusahalah untuk membimbing dan menegur adik-adik kita agar tidak terpengaruh dengan perkara-perkara seperti ini...yang dah dewasa pasti sukar untuk ditegur, jadi kita cubalah sehabis baik untuk menangani masalah sosial seperti ini supaya mudah untuk kita menjawab di akhirat kelak..


wallahua'lam~


1 comments:

Anonymous said...

The Abercrombie and Fitch style has lived much longer than Abercrombie its counterparts from the 1980s; Abercrombie Sale it may be because of its relatively Cheap Abercrombie inoffensive style or Abercrombie outlet because people just love animals, abercrombie Jeans but it's less frowned upon.Today you can find high quality blanket and sheet sets in a cheetah print. Abercrombie Pants These are common enough that you could Abercrombie Tees even go to a department store and find them, so you should have no problem finding cheetah printed sheets Abercrombie Shorts and blankets if they are what you are looking for. Abercrombie Sweaters These can be a great accent to a more contemporary home theme, though obviously are not great for homes that are more conservatively or classically decorated. Curtains that have this type of pattern are more difficult to come by. You may have to go to interior design specialty stores, or look online order to find curtains with cheetah spots printed on them. However, in most cases if you can find them, they are usually not very expensive.