JellyPages.com

Saturday, January 9, 2010

nama Allah + bakar gereja ???

salam jihad buat semua..moga masih diberi kekuatan untuk berdakwah di jalanNYA..aminn:)


ana akan terus straight to the point..masalah yang melanda negara kita hari ni..ya memang ana bukan siapa-siapa untuk bincang atau fikir masalah negara tapi sebagai seorang da'ie kita punya hak untuk bersuara,bukan hanya mengikut telunjuk sesiapa..


tak habis lagi isu penggunaan nama Allah dalam akhbar herald tu, dah timbul pula isu tiga gereja dibakar..umm nampaknya semakin parah la masalah ni..silap-silap boleh berperang kalau terus macam ni..siapa punya kerja la yang bakar gereja ni??ni bukan cara terbaik untuk menunjukkan rasa protes..malah lebih memburukkan keadaan..tak pasal-pasal islam akan dianggap terrorist!

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, “Sesiapa yang menyakiti seorang zimmi (orang bukan Islam di bawah kekuasaan umat Islam), maka sesungguhnya ia telah menyakiti aku. Siapa yang menyakiti aku, maka ia telah menyakiti Allah taala.” (Riwayat At-Tabarani)

betul ke yang bakar gereja tu org islam?? atau ada pihak ke-3 yang cuba ambil kesempatan seolah-olah menjadi gunting dalam lipatan??atau mungkin kita boleh gelar mereka ni 'the hidden hand.'


tambah buruk lagi, bila isu penggunaan nama Allah ni dah menjadi perbalahan parti politik..parti ni kata boleh,parti satu lagi kata tak boleh..kita nak ikut mana satu??atau kita patut atas pagar je??pendapat peribadi dari ana,ana rasa macam tak patut je isu ni menyebabkan parti bertelagah..masing-masing cuba membuktikan pendapat mereka benar..


ini antara pendapat dan pandangan yang ana ambil dari sumber berbeza:



  1. Ismail membacakan khutbah yang disediakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) berjudul 'Akidah benteng kekuatan ummah'.

Khutbah tersebut, antara lain, menegaskan bahawa lafaz Allah khusus bagi umat Islam dan tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama lain, seperti yang telah diputuskan dalam muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan pada 2008 .

Khutbah tersebut menyeru umat Islam dan rakyat Malaysia mengelak daripada menimbulkan isu-isu sensitif kerana "penggunaan lafaz Allah telah beratus-ratus tahun digunakan oleh masyarakat Islam di negara ini".

Selepas tamat solat Jumaat pada kira-kira jam 2.00 petang, beratus orang menyertai demonstrasi bagi membantah penggunaan perkataan Allah dalam mingguan Katholik, Herald.


  
2.Firman Allah: (maksudnya) “Dan Demi sesungguhnya! jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah!”. (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!” (Surah al-Zukhruf ayat 87-88).

Firman Allah dalam ayat yang lain: (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) (Surah al-Ankabut ayat 63).

Ayat-ayat ini, bahkan ada beberapa yang lain lagi menunjukkan al-Quran tidak membantahkan golongan bukan muslim menyebut Allah sebagai Pencipta Yang Maha Agung. Bahkan Nabi Muhammad s.a.w disuruh untuk mengucapkan kesyukuran kerana mereka mengakui Allah. Apa yang dibantah dalam ayat-ayat ini bukanlah sebutan nama Allah yang mereka lafazkan, sebaliknya ketidak tulusan tauhid yang menyebabkan akidah terhadap Allah itu dipesongkan atau bercampur syirik.
Justeru, soal bukan muslim mengakui Allah tidak dibantah oleh Islam, bahkan kita disuruh bersyukur kerana pengakuan itu. Cuma yang dibantah ialah kesyirikan mereka. Umpamanya, jika kita mendengar bukan muslim menyebut “Allah yang menurunkan hujan, atau menumbuhkan tumbuhan”, maka kita tentu gembira kerana dia mengakui kebesaran Allah.
Apakah patut kita kata kepadanya: awak jangan kata Allah yang menurunkan hujan, atau mencipta itu dan ini, awak tidak boleh kata demikian kerana awak bukan muslim, sebaliknya awak kena kata tokong awak yang menurun hujan”. Apakah ini tindakan yang betul? Tidakkah itu menjauhkan dia dari daerah ketuhanan yang sebenar? Kita sepatutnya berusaha mendekatkan dia kepada ajaran yang benar. Namun, jika dia berkata: “Tokong ini adalah Allah”. Saya kata: “Awak dusta, itu tidak benar! Maha suci Allah dari dakwaan awak”.

Ada orang tertentu yang berkata kepada saya: nanti orang Islam keliru kerana sebutan nama Allah itu sama antara mereka dan Islam. Lalu rosak akidah orang Islam kita nanti. Saya berkata kepadanya: “Jikalaulah sebutan nama tuhan itulah yang menentukan akidah Islam, tentulah golongan musyrikin Mekah tidak memerlukan akidah yang dibawa oleh Nabi s.a.w. Mereka telah sekian lama memanggil tuhan dengan panggilan Allah.

Lihatlah bapa Nabi kita Muhammad bernama ‘Abdullah yang bermaksud hamba Allah. Tentu sekali bapa baginda lahir pada zaman jahiliah sebelum kemunculan baginda sebagai rasul. Nama itu dipilih oleh datuk Abdul Muttalib yang menjadi pemimpin Quraish pada zaman dahulu. Quraish pada zaman jahiliah juga bertawaf dengan menyebut: LabbaikalLahhumma yang bermaksud: Menyahut seruanMu ya Allah!

Al-Imam Muslim dalam sahihnya meriwayatkan hadis mengenai perjanjian Hudaibiah antara Nabi s.a.w dengan Quraish Mekah, seperti berikut:
“Sesungguhnya Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi s.a.w. Antara wakil Quraish ialah Suhail bin ‘Amr. Sabda Nabi s.a.w : barangkali aku boleh tulis Bismillahirrahmanirrahim. Kata Suhail: Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa yang kami tahu iaitu BismikalLahumma (dengan namaMu Ya Allah!)”. Dalam riwayat al-Bukhari, Nabi s.a.w menerima bantahan tersebut. Ternyata mereka menggunakan nama Allah.

3. Kita mesti menghormati semua agama. Kita mesti menghormati semua manusia. Malah kita mesti menghormati semua makhluk Allah. Tetapi kita mesti ingat, proses menghormati satu sama lain ini kadang-kala tidak sesederhana yang kita sangkakan.

Ada juga orang berkata, dalam era 1Malaysia maka kalimah Allah mestilah diizinkan penggunaannya untuk semua.

Ini juga satu pandangan bangang. 1Malaysia bukanlah bermakna aku boleh tidur dengan bini hang dan hang boleh tidur dengan bini aku kerana semata-mata kita sama-sama rakyat Malaysia.

Ada kelonggaran boleh diberi. Seperti lagu pop, lagu negeri, puisi ketuhanan, atau percakapan sehari-hari. TETAPI, ada sempadan tidak boleh diseberangi seperti menggunakan kalimah Allah untuk acara agama.

Takkanlah itu pun kalian tak mengerti?


ketiga-tiga pendapat di atas ana ambil dari sumber berbeza-beza..
peningkan??mana satu yang kita nak terima??seorang sahabat ana membincangkan isu ini dan menceritakan salah seorang sahabatnya yang beragama kristian di sabah sangat bimbang..apa yang dibimbangkannya tu??dia telah membaca bible yang diterjemah dalam bahasa melayu dan bible tersebut memang telah menggunakan nama Allah di dalamnya..tak pula timbul isu seperti ini di sabah?? "kalau betul lah penggunaan nama Allah ni boleh menyebabkan terpesong akidah,sudah tentu ramai orang islam yang dh murtad di sabah..tapi penganut islam bukan baca bible pun..yang baca bible tu penganut kristian..sepatutnya,penganut kristian yang bimbang, takut-takut penganut kristian ramai pula yang memeluk agama islam." (ayat tersebut dilafazkan oleh sahabat kristian dari sabah tadi)


umm betul juga tu..lagi pun ana rasa lebih mudah la kita nak berdakwah pada mereka.meraka dah kenal Allah, kita cuma perlu menerangkan konsep ketuhanan sahaja kepada mereka..bukankah kerja dakwah kita menjadi lebih mudah??lagipun dah ada hadis-hadis yang membuktikan tidak ada masalah untuk penggunaan tersebut..kita nak ikut logik akal atau nak berpandukan pada quran??

ye ana memang tidak berhak untuk membuat kesimpulan bagi mana-mana pihak..tapi antum sendiri boleh nilai and choose which one provide the best argument and the best prove regarding this issue..


wallahua'lam~



1 comments:

Anonymous said...

The Abercrombie and Fitch style has lived much longer than Abercrombie its counterparts from the 1980s; Abercrombie Sale it may be because of its relatively Cheap Abercrombie inoffensive style or Abercrombie outlet because people just love animals, abercrombie Jeans but it's less frowned upon.Today you can find high quality blanket and sheet sets in a cheetah print. Abercrombie Pants These are common enough that you could Abercrombie Tees even go to a department store and find them, so you should have no problem finding cheetah printed sheets Abercrombie Shorts and blankets if they are what you are looking for. Abercrombie Sweaters These can be a great accent to a more contemporary home theme, though obviously are not great for homes that are more conservatively or classically decorated. Curtains that have this type of pattern are more difficult to come by. You may have to go to interior design specialty stores, or look online order to find curtains with cheetah spots printed on them. However, in most cases if you can find them, they are usually not very expensive.