JellyPages.com

Tuesday, January 5, 2010

HILANGNYA SEBUAH KEIKHLASAN


salam jihad buat rakan seperjuangan ana sekalian.. alhamdulillah kita masih diberi ruang untuk bernafas dan menumpang di bumiNya.. ana mulakan hari ana dengan 1 persoalan..."apakah yang dah aku sumbangkan untuk Islam dan untukMu selama aku menumpang di bumi Mu ini Ya Allah?" terasa betapa kerdilnya diri ini stp kali ana memikirkan jawapan untuk persoalan itu.


ana cuba menyenaraikannya di atas sehelai kertas A4 tapi kertas tu tetap bersih..ye..ana tak punya jawapan..


Saya Athirah, pelajar tahun 1 sekolah rendah. Athirah ada cerita nak sampaikan. Hari ini Athirah belajar sains dengan cikgu Nurul. Cikgu Nurul ajarkan Athirah tentang pelangi. Cikgu kata, pelangi cantik sangat sebab dia warna warni. Cikgu kata pelangi ada 7 warna iaitu Merah, Jingga, Kuning, Hijau, Biru, Indigo dan Ungu.
Disebabkan cikgu kata pelangi keluar selepas hujan, Athirah pun naik bukit belakang rumah Athirah dengan mak Athirah selepas hujan. Athirah tunggu pelangi keluar dekat situ. Bila cahaya matahari keluar dari belakang awan, Athirah nampak pelangi. Athirah sangat gembira. Pelangi memang cantik, indah dan menawan Athirah. Setiap kali selepas hujan sahaja, Athirah mesti naik bukit tu utk tengok pelangi. Bila Athirah tengok pelangi je, Athirah selalu jerit dekat dia “Pelangi…teruskan bersinar!”
Kini, Athirah naik tahun 2, ada satu kejadian pelik yang memeningkan Athirah. Satu hari tu, Athirah tunggu pelangi dekat bukit sama lepas hujan. Kali ini Athirah tengok pelangi tu pelik sangat. Pelangi tu buat Athirah sedih. Pelangi tu dah tak seindah dahulu. Athirah tengok ada 1 warna asas dia dah hilang – biru. Pelangi tu nampak cacat. Dua tiga kali selepas itu Athirah tengok pelangi masih sebegitu, tak seindah dahulu. Athirah pelik. Kali ini Athirah selalu jerit kat pelangi tu “pelangi… kenapa?”
Athirah cari cikgu sains Athirah masa Athirah tahun 1, cikgu Nurul. Athirah jumpa cikgu Nurul. Athirah tanyakan pada cikgu Nurul. Athirah ceritakan dari awal sampai apa yang Athirah tengok sekarang. Cikgu Nurul kemudian bagi jawapan mudah. Cikgu Nurul kata “pelangi tu dah buat silap, sebab tu dia dah tak indah. Cikgu rasa, semenjak Athirah tengok dia tiap-tiap kali dan suruh dia bersinar, pelangi tu cuba terus bersinar sebab Athirah sendiri. Dia dah tak bersinar sebab Allah. Sebab tu pelangi tu dah tak indah”
Athirah jadi pelik, tapi mungkin betul kata cikgu. Athirah naik bukit berkali-kali lagi selepas hujan, Athirah tengok pelangi memang tak berubah. Pelangi jadi cacat dan buruk dengan hilang 1 warna dia. Athirah tak suka. Athirah rasa kasihan dengan pelangi. Athirah rasa Cikgu Nurul kata betul. Athirah tulis surat. Athirah buat dalam bentuk layang-layang kertas. Athirah nak terbangkan dia tinggi-tinggi masa pelangi tu keluar. Kemudian, Athirah nak lepaskan layang-layang tu supaya pelangi boleh baca surat Athirah.
Sekarang Athirah dah gembira. Ramai kawan-kawan Athirah tengok pelangi dan dia kata pelangi dah cantik dan indah. Cikgu Nurul pun kata pelangi dah indah dan menyinar ceria. Tapi Cikgu Nurul pelik apa yang Athirah buat sampai pelangi tu cantik dan indah balik. Athirah bagi tahu je, Athirah ada utus surat kat pelangi. Cikgu tanya kat Athirah, Athirah tulis apa. Athirah pun jawab, sebenarnya Athirah tulis :
“sang pelangi indah, Athirah sedih tengok pelangi. Cikgu kata pelangi dah buat silap sebab bersinar kerana Athirah, bukan kerana Allah. Mana pelangi boleh buat macam tu. Pelangikan hamba Allah. Pelangi kena bersinar kerana Allah, bukan kerana Athirah tengok pelangi cantik. Pelangi jadi buruk kalau buat macam tu. Pelangi kena utamakan Allah macam mak Athirah kata. Lepas ini, Athirah takkan tengok pelangi dah supaya pelangi boleh bersinar kerana Allah. Lepas ni, Athirah takkan naik bukit ni dah tengok pelangi. Pelangi lagi senang bersinar kerana Allah kalau macam tu. Athirah takkan tengok pelangi dah lepas ni, supaya pelangi tahu Athirah bukan nak tengok pelangi cantik sebab Athirah. Athirah nak pelangi cantik kerana Allah. Rasa tu je Athirah nak cakap, Athirah harap pelangi akan terus bersinar kerana Allah ye. Athirah pergi dulu. Terus bersinar indah sang pelangi…!! Teruskan…! ^_^ ”
* cerita ini sekadar tauladan
* 1 warna yang hilang = ikhlas

umm pelangi pun boleh hilang ikhlas ke???habis aku ni macam mane???ikhlas tak aku dalam hidup ni???


 ana renung deretan buku pelajaran di meja study.."ikhlaskah aku dalam menuntut ilmuMu ya Allah?" hati kecil ana bertanya..atau hanya result yg lebih menjadi keutamaan ana??
habis je exam.kita terus 'auto delete' semua ilmu-ilmu yang kita dapat tu..umm memang sah la kite ni blaja hanya utk dapatkan gud result and nak kerja yang bagus...kita tak ikhlas menuntut ilmu tu kerana Allah..bila result jatuh mula la kita nak bising. salahkan lecturer tak mandai mengajar la,kawan-kawan tak nak tolong la dan paling teruk lagi kita mula nak salahkan Allah sebab tak bagi kita kejayaan sedangkan kita dah usaha..sepatutnya kita akan dapat sesuai dengan apa yang kita kerjakan tapi lain pula jadinya..rupa-rupanya kita terlepas pandang pada 1 benda..iaitu niat kita..niat kita tu dah salah..dah tiade keihklas dalam kita menuntut ilmu Allah tu..umm no wonder lah kalu Allah tak bagi kita kejayaan..kita dah lupa kat DIA...ana tak nafikan memang sukar untuk kita mengikhlaskan diri tetapi kita perlu berusaha untuk buat apapun fisabilillah.. semoga kita sama-sama boleh berusaha ke arah itu..aminn

2 comments:

fuchiha said...

fuchiha fatiha like this :)
ko wat sndri ke cerita pelangi ni?pnoh makne.
besla ser.

Anonymous said...

The Abercrombie and Fitch style has lived much longer than Abercrombie its counterparts from the 1980s; Abercrombie Sale it may be because of its relatively Cheap Abercrombie inoffensive style or Abercrombie outlet because people just love animals, abercrombie Jeans but it's less frowned upon.Today you can find high quality blanket and sheet sets in a cheetah print. Abercrombie Pants These are common enough that you could Abercrombie Tees even go to a department store and find them, so you should have no problem finding cheetah printed sheets Abercrombie Shorts and blankets if they are what you are looking for. Abercrombie Sweaters These can be a great accent to a more contemporary home theme, though obviously are not great for homes that are more conservatively or classically decorated. Curtains that have this type of pattern are more difficult to come by. You may have to go to interior design specialty stores, or look online order to find curtains with cheetah spots printed on them. However, in most cases if you can find them, they are usually not very expensive.