JellyPages.com

Wednesday, November 10, 2010

disebalik ujian

setiap kali kita cuba bangkit dari jatuh, setiap kali itu jualah akan datang ujian. ye, ujian yang tidak kita mahukan malah mungkin kita terasa kita tidak mahu menghadapinya langsung! tapi hakikatnya, ujian itulah yang akan membuatkan kita kuat sekaligus meningkatkan kebergantungan kita pada Allah. dan mungkin ujian itu diberikan dek kerana DIA mahukan kita menjahit kembali sejadah iman kita yang kian terkoyak..




tetapi di kala kita menghadapi ujian- ujian itu, pasti kita akan menangis..kita terduduk dan mungkin hampir mengalah..kononnya kita berserah pada qada' dan qadar Tuhan..kita lantas berdiam diri dan menyerahkan bulat-bulat pada yang Esa..kita jadi tak berdaya. sedangkan air mata bukan jalan keluar masalah. memang bagus apabila kita menyerahkan segalanya pada DIA..tetapi bukannya dengan cara berserah tanpa usaha.

samalah juga analoginya seperti kita yang sedang lapar.mana mugkin kita hanya menyerahkan pada DIA semata-mata untuk memberikan makanan kepada kita tanpa kita mencarinya..bahkan untuk disuap ke mulut pun kita perlukan usaha dan tenaga! kita bukannya seperti ibunda Nabi Isa, Siti Maryam yang kuat beribadat siang malam,lalu makanan turun dari Allah untuknya.


tidaklah Allah menurunkan sesuatu penyakit, melainkan DIA jg menurunkan penawarnya..dan tidaklah Allah menurunkan sesuatu ujian, melainkan DIA jg menurunkan jalan keluarnya~



jalan keluar PASTI ada! cuma cepat atau lambat sahaja untuk kita menemuinya. semakin kuat kita berusaha semakin cepat kita menemui jalan keluar itu. ini janji Allah..dan janji Allah itu pasti.

duduk, berdiam diri dan menangis bukan jalan keluar..bangunlah dan bina jati diri baru kerana pada dasarnya setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam benih untuk mencapai keunggulan hidup tetapi benih itu tidak akan tumbuh jika tidak dibajai dengan betul. ujian-ujian itulah yang akan menentukan sama ada kita ini benih yang subur atau benih yang mati.


Tuhan tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah, bersuka-ria tanpa kesedihan, panas tanpa hujan tetapi ia memberi kita kekuatan, menenangkan kita semasa kesedihan dan menunjukkan jalan keluar untuk setiap permasalahan..

3 comments:

taynsabri said...

yes, i learned my lesson :)

Sri said...

ye cik tayn..sm la dgn sy:)

Qqiu said...

Kita adalah insan terpilih utk hadapi ujian dariNya.kerana disebalik ujian itu..terkandung seribu hikmah yang akhirnya akan kita sedari.