JellyPages.com

Monday, November 1, 2010

ampunkan aku


pada embun yang membasah rerumput
pada pasir yang menghampar bumi
ku hitung dendam yang kian banyak
bergantungan umpama bintang
pabila disiram dek hujan hasad
nafsu durjana merubah segalanya
meraduk kesabaran meratah keimanan

aku jadi lesu
persis malam tanpa bulan
siang tanpa mentari
aku  tersungkur saat memburu kekuatan
tika cahaya qalbi hampir malap
bertatih pun aku terasa lelah

aku tahu benar
inilah bahana dendam kesumat
yang memamah seluruh kudrat iman
lantas mecampakkan aku ke daerah ini
daerah usang yang menjadi takdirku
penuh debu dosa yang menyesakkan
hingga nafasku kian lemah
disekat api kebencian

ampunkan aku ya Rabb
aku sering mempertikaikan ujianMu
ampunkan aku Ya Rahman
aku sering menyalahkan takdirMu
ampunkan aku Ya Ghaffur
kerana banyaknya hatiku berpaling dariMu
berilah aku tali untuk berpaut
agar aku bisa keluar dari daerah ini
menemukan jalan baru
yang disulami cinta dan rindu padaMu


memang kita mahukan hari-hari yang baik untuk dilalui..tanpa duri, tanpa kaca yang berkecai..tanpa badai, tanpa ombak yang memukul pantai..tapi kita sering lupa bahawa ujian Tuhan itu memang harus diturunkan..mungkinkah bermakna sebuah kehidupan tanpa ujian? ia umpama hari-hari yang sentiasa terang tanpa mendung atau hujan..sama juga seperti sungai yang airnya tidak mengalir..mana mungkin kan? ujian itulah pelengkap untuk sebuah kehidupan..yang menjadikan kita sedar akn hakikat kasih sayang Tuhan..



duhai hati, janganlah kau berburuk sangka pada qada' dan qadar Tuhan kerana segala yang berlaku pasti ada hikmahnya..

4 comments:

Anonymous said...

ling2(wonderpatss)..ko ok k??lame xjual pantun kat ko..hahaa
pat2 pisau tak berlipat,
ko windu ak x?

Sri said...

nm watak tu bukan ling2 tp nini, tuck dan ming2:p anda slh! ahaha
ofkos la rindu..my silent reader ni (tbe2 nk pggl anda silent reader) hihi

Anonymous said...

alamak..alahai salah..malunye saye..saye?silent?wah!!sy ske trademark tu..sy mmg seorang yg penyenyap!mekaseh awak..>_<

Sri said...

sm2 kasih:P penyenyap bunyi mmg x la..time tido je awk snyp kn??ahah tu pon belum pasti lg..