JellyPages.com

Friday, October 1, 2010

amboi! sombong betul~

salam 'alaik..
disebabkan sekarang ni mengajar sementara kat kampung ni, maka sekali sekala ada la juga saya berjalan kaki ke kedai..almaklumlah, hikayat orang yang tak pandai bawak moto..membonceng memang hebat!umm maka di suatu petang yang indah (bersama hembusan bayu yang sepoi-sepoi bahasa) saya pun berjalan kaki ke kedai yang mengambil masa 5 minit lebih untuk sampai..tiba- tiba saya disapa oleh seseorang..."amboi! apolak gaghang bona ghoman e tu??cubo la sonyum sikit..sogham ghaso e an nak togo..sombong na" (amboi! apela garang sangat muka tu..cubela senyum sikit..seram aku nak tegur..sombong sangat") begitulah bunyi nya..saya pun terfikir la..tak kan la nak jalan sambil terseyum-senyum?kang mau ade yang cakap kite ni 3 suku..ahaha tergelak dalam hati akhirnya..begitu mudah orang melabel kan kita sombong hanya kerana tak senyum waktu jalan kaki..



hakikatnya.........orang-orang yang sombong itu ada 3 petanda
:
1)kedekut yang berterusan
sifat kedekut ni rupa-rupanya salah satu tanda yang kita ni sombong..yela,mesti kita terasa semua yang kita ada adalah milik kita dan tak boleh share dengan orang lain.kite pun jadi kedekut dengan orang lain sedangkan kita tak sedar bahawa dalam rezeki kita ada rezeki orang lain..tak rugi pon kita share ape yang kita ada dengan  orang lain..pasti kita akan terasa damai dan tenang je dalam hati..kalau tak percaya,mohle kita cube^_^
mungkin nampak normal la kan orang yang kedekut dengan orang lain ni,tapi sebenarnya ada jugak orang yang kedekut dengan diri sendiri! ya Allah,kalau dah untuk diri sendiri pun kedekut,macam mana nak hidup bermasyarakat?sekali-sekali kita kene jugak meraikan diri sendiri..betul kan? mungkin jugak orang kedekut ni cepat kaya tapi apa gunanya kaya harta tapi budi bahasa ZERO~(semoga kita bukan dalam golongan ini)

2)gelisah dengan ketentuan Tuhan
penah tak kita mengeluh dengan apa yang jadi kat kita??tipula kan kalu kata tak penah! semua orang mesti pernah mempertikaikan apa yang pernah jadi dalam hidup dia.(termasuk lah saya..oh Allah,forgive me T__T)
rupa-rupanya ini pun tanda-tanda yang kita ni sombong..sombong dengan Allah..seolah-olah kita mempertikaikan kekuasaannya..bila diberi ujian kita gelisah..diuji dengan rasa sakit pon kita menyungut..sakit perut pun menyungut..kita siap salahkan makanan yang kita makan tu..sedangkan rasa sakit tu sebenarnya penghapus dosa-dosa kecil kita..nauzubillah,semoga kita tidak tergolong dalam golongan ini..


“Tidaklah orang Muslim ditimpa cubaan berupa penyakit atau lainnya, melainkan Allah menggugurkan keburukannya, sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.”
(HR. Bukhari-Muslim)

3)memandang tinggi pada diri sendiri
ko salah! aku betul! ko paham tak ko salah! ada sesetengah orang yang macam ni..tak penahnye dia salah..dia jela yang betul..reject mentah-mentah cadangan orang lain..dah kita ni namanya pun manusia..manala penah tak buat silap kn?kalau kita rasa kita ni best sangat,kita kene ingat ada yang lebih best dari kita..kalau kita rasa kita berkuasa, Allah lagi berkuasa dari kita..ala,senang-senang cerita la kan,kalau kita ada harta,ada kedudukan,ada nama nanti kita akan mati..bila kita mati, kita dikapankan dengan kain  putih jugak sama macam orang lain..kita dikuburkan dalam tanah jugak sama macam orang lain..berhentilah merasa diri kita hebat.mulakan langkah sekarang dan ubah diri kita menjadi seorang yang tidak berada dalam golongan-golongan ini..insyaAllah~

3 comments:

taynsabri said...

sewi! nak pinjam isi! hehe :)

HaziratulQuds said...

Nice entry
luv this <3

Sri said...

sila2 cik tayn:)

tq cik quds..sy suke blog awk..cantikk!!