JellyPages.com

Saturday, January 15, 2011

ADILLAH TU

salam 'alaik..
alhamdulillah, kita masih dapat merasa panas dan hujan silih berganti..cuba bayangkan jika hanya ada hujan, tiada panas..pasti kita dilanda bah besar..cuba bayangkan jika hanya ada panas, tiada hujan..pasti kita dilanda kemarau hebat! Ya, begitulah kitaran alam yang ditetapkan Tuhan..hujan dan panas, siang dan malam, lapar dan kenyang, lelaki dan perempuan..sangat adilkan Sang Pencipta?



apabila kita letih berdiri, pasti kita berharap kita dapat duduk..dapat la kita mengurangkan lenguh2 di kaki..tapi pelik betul bila kita gembira, kita tak mahu air mata, kita tak mahu kecewa! patutkah kita mempertikaikan keadilan Allah jika kita mengakui adilnya siang dan malam, adilnya hujan dan panas, adilnya berdiri dan duduk tetapi kita tidak mengakui adilnya Allah pada tawa dan air mata? kita tidak mengakui adilnya Allah pada ujian dan dugaan?kita tidak mengakui adilnya Allah pada jatuh dan kecewa?


lihatlah ketidakadilan kita pada diri sendiri..kita selalu berharap yang terbaik sedangkan kita tahu manusia itu hidupnya umpama roda, terkadang di atas terkadang di bawah..tak mungkin kita mengatur hidup kita  mengikut versi kita sendiri..TAK MUNGKIN! kerana Allah itu Maha Adil..dengan cara inilah Dia menguji keimanan dan ketaqwaan kita. dengan ujian dan dugaan inilah kita mecari redha-NYA.benar, hidup in perlu dirancang tetapi jangan kita lupa, sebaik-baik perancang adalah Allah s.w.t..pasti setiap yang ditentukan untuk kita itu adalah terbaik buat kita..PASTI! hakikatnya kitalah yang selalu tidak adil pada diri sendiri..selalu mengharapkan yang indah2 tanpa sebarang dugaan dan ujian sedangkan dalam realiti kehidupan pun kita sering berharap hujan dan panas silih berganti..






Adakalanya kita perlu menangis agar kita tahu hidup ini bukan sekadar ketawa..dan adakalanya kita perlu ketawa agar kita tahu betapa mahalnya nilai air mata

2 comments:

taynsabri said...

like this! kalau asyik serious je penat lah jugak kan. hehe

Sri said...

memang penat pon:p sbb tula ade suka duka hidup..barula hidup kita berwarna-warna^_-