JellyPages.com

Monday, February 8, 2010

kisah BUAH MANGGIS~

assalamualaikum w.b.t..alhamdulillah kita masih diberi ruang untuk menumpang di muka bumiNYA..aminn
entri kali ni,ana nak share sikit tentang sebuah kisah yang sangat menarik yang ada dapat melalui emel ana..kiriman dari seorang teman:D

selamat membaca(^_^)



Hari Ahad. Haji Seman didatangi tamu. Bukan siapa. Hanya si Ah Seng.
Anak Ah Kuan, tauke kedai runcit dikampung itu. Memang dihari Ahad begini Ah Seng akan
berkeliling dengan Honda cup nya sambil menjaja buah-buahan bermusim. Sekarang
memang musim durian dan manggis. Maka itulah yang dijajanya hari ini.


Ah Seng memang rajin. Walaupun dia sudah mempunyai pekerjaan tetap disebuah
kilang elektronik, dia masih mahu menjaja keliling kampung- kampung. Cari kelebihan dan pengalaman katanya. Tak ubah seperti bapanya waktu muda-muda dulu. Memang bapanya dulu berjaja sebelum mendapat restu dari orang kampung untuk membuka kedai runcit disitu.
Sejak kebelakangan ini, Ah Seng sering pula bertanya tentang Islam. Dan Haji Seman merupakan diantara orang-orang kampung tempat dia bertanya.
"Dah lama sangat aku tengok kamu asyik bertanya..
mengenai agama yang tidak ada sedikit keraguan dan kepalsuan di dalamnya ni, Seng," kata Haji Seman setelah puas memberi jawapan kapada beberapa soalan tentang Islam yang disuguhkan oleh Ah Seng.
"Aku nak tanya pula. Kamu bertanya ni sebab kamu dah terpikat ngan minah Melayu ke? Atau kamu nak masuk Islam? Atau kamu cuma nak tau jer?"
Ah Seng tersengeh mendengar soalan-soalan Haji Seman.
"Eh... Takde le, Pak Man. Saya belum mau kawin lagi , " katanya menjawab sekali gus
membantah. Melayunya tidak ada cacat langsung. Maklumlah lahir dan besar dikalangan orang Melayu.
"Nak kata nak masuk Islam tu memang pernah terlintas, Pak Man," katanya lagi. Haji Seman kelihatan ghairah mendengar kata anak tauke Cina ini.

Tapi..."Tapi apa, Ah Seng," dia bertanya. Haji Seman ingin tahu sangat apa yang membuat
orang asing teragak-agak menerima Islam.
"Pak Man tak marah kalau saya terus terang?" Ah Seng meminta jaminan dari Haji Seman. Dia tahu ini soal sensitif.
"Cakap le. Aku tak marah," kata Haji Seman memberi jaminan.
"Sebenarnya, Pak Man," Ah Seng memulakan.
"Saya bukan jer bertanya tentang Islam. Saya ada gak bertanya tentang Kristian pada kawan-kawan tempat kerja saya tu. Agama Buddha pun ada saya tanyakan juga.
"Dimana kamu letakkan agama Islam?"
"Ntah le, Pak Man. Saya rasa Islam tu terkongkong sangat. Banyak larangannya.
Saya takut saya tak kuat."
"Ah Seng... Ah Seng," Haji Seman mengeluh. Itu rupanya yang mereka takutkan.
"Begini, Seng," sambung haji Seman sambil tangannya mencapai manggis dari
keranjang.





"Kamu tengok manggis ni. Ini le buah manggis. Tidak ada lain buah yang
dipanggil manggis kecuali ini. Kulit dia ungu. Tebal. Senang jer nak kenal buah
manggis ni. Tapi kalau kamu tengok. Kamu tenung lama- lama. Ada jer yang kamu nak
komen. Misalnya kulit dia tebal le. Warnanya tak ceria le. Sebelah sini ungu. Sebelah sini hijau kekuningan lE. Macam-macam le kamu boleh komen kalau kamu nak."

Haji Seman lalu mengupas kulit manggis itu. Diteruskan penjelasannya.
"Tapi bila kamu kupas kulit dia. Kamu tengok. Putih isi dia. Kamu ambil seulas
dan rasa," Haji Seman melakukan apa yang dikatanya.
"Mmmm... Manis. Bagus manggis ni."

"Begitu le Islam. Kamu cuma tengok dari luar.
Puasa memang berat bagi orang yang
tidak pernah berpuasa.
Sembahyang lima waktu pun berat gak bagi yang tak pernah
sembahyang. Apa tak. Pepagi dah kena bangun solat subuh. Siang hari tengah
syok-syok shopping kena berhenti lak solat zuhur. Dan seterusnya le."

"Tapi bila kamu mengetahui isi segala apa yang diperintah itu kamu akan melihat keputihan nya. Kesuciannya. Kemanisannya. "

Ah Seng terdiam dengan penjelasan dari Haji Seman itu. Dia tidak pernah mendengar orang menjadikan manggis sebagai perumpamaan untuk menjelaskan tentang Islam.
wallahua'lam~


1 comments:

Anonymous said...

The Abercrombie and Fitch style has lived much longer than Abercrombie its counterparts from the 1980s; Abercrombie Sale it may be because of its relatively Cheap Abercrombie inoffensive style or Abercrombie outlet because people just love animals, abercrombie Jeans but it's less frowned upon.Today you can find high quality blanket and sheet sets in a cheetah print. Abercrombie Pants These are common enough that you could Abercrombie Tees even go to a department store and find them, so you should have no problem finding cheetah printed sheets Abercrombie Shorts and blankets if they are what you are looking for. Abercrombie Sweaters These can be a great accent to a more contemporary home theme, though obviously are not great for homes that are more conservatively or classically decorated. Curtains that have this type of pattern are more difficult to come by. You may have to go to interior design specialty stores, or look online order to find curtains with cheetah spots printed on them. However, in most cases if you can find them, they are usually not very expensive.