JellyPages.com

Wednesday, September 5, 2012

cermin diri sendiri!

Salam 'alaik..

Alhamdulillah kita masih diberi peluang dan ruang untuk bernafas di muka bumiNYA. Tetapi sejauh mana kita bersyukur dengan nikmat yang Allah pinjamkan ni? Cuba bayangkan kalau setiap udara yang kita sedut ni perlu dibayar? Saya rasa takde millionaire kt dunia ni. Semuanya dok sibuk kumpul duit nak bayar udara yang disedut! Betapa sayangnya Allah pada kita sebab DIA bagi kita sedut udara ni FREE OF CHARGE!! Tapi sedikit sekali di antara kita ni yang bersyukur. Semoga kita termasuk dalam golongan hamba-hambaNYA yang bersyukur..



cermin diri

sama ada kita sedar atau pun tak, kita selalu cakap pasal keburukan orang lain. Memang la ada yang bercakap pasal kebaikan orang lain, tapi yang banyaknya duk mengutuk & mengumpat jela. Kita selalu je tak sedar, apa yang kita tak suka orang buat pada kita,itulah sebenarnya yang kita sedang buat pada orang lain. Kita sibuk nak bercakap tentang buruk orang sampai kita terlupa nak cermin tingkah laku & peribadi kita. 

Yang lebih teruk lagi, depan orang tu kita bukan main pijak semut tak mati! tapi bila belakang dia, kita mengata dia bagai nak rak!! Nauzubillah.. Dalam kita tak sedar, ni adalah salah satu ciri orang2 munafik. Dia mengaku beriman tetapi dalam hatinya tidak. Kan lebih baik kalau boleh slow talk dan discuss elok2. Bukanlah maksudnya kita perlu cakap direct yang kita tak suka attitude dia tp gunakan bahasa yang lebih baik dan cara yang lebih berhikmah & berhemah.


"SEKIRANYA KITA MELIHAT SESUATU YANG BURUK PADA ORANG LAIN, IA ADALAH CERMINAN UNTUK DIRI KITA KERANA HANYA ORANG YANG HATINYA TIDAK BERSIH SELALU MELIHAT KEBURUKAN PADA ORANG LAIN."



Kata-kata ni memang sangat betul! Saya terasa seolah-olah ia tepat ditujukan pada saya. Ya, entri ni sebagai peringatan untuk diri saya dan saya berharap dapat menyedarkan kalian juga..



Wallahu 'alam~

0 comments: