JellyPages.com

Friday, February 10, 2012

ibadah yang kosong

Salam 'alaik..


Seringkali kita gelisah, lebih-lebih lagi jika kita merasai bahawa ibadah yang kita lakukan seolah-olah kosong. Tiada isinya! Paling utama jika ia berkaitan dengan solat. Kita sedia tahu, solat itu dapat membentuk peribadi. Tetapi bagaimana dengan orang yang solatnya cukup tapi peribadi/akhlaknya tidak ada. Solatnya cukup tetapi auratnya tidak dijaga. Solatnya cukup, tetapi amarahnya cepat berkuasa. Ke mana hilangnya Roh solat tersebut?






Ini kisah benar. Saya mempunyai seorang sahabat yang mencuba untuk berubah. Mencuba untuk menutup auratnya dengan sempurna, mencuba untuk menjaga solatnya dan mencuba untuk mendaptkan kekhusyukan dalam ibadah. Pernahkan kita merasai sebenar-benar khusyuk dalam solat kita sepertimana khusyuknya Saidina Ali bersolat sehingga panah boleh dicabut keluar dari betisnya sewaktu sedang mendirikan solat? Mudahkan untuk kita memisahkan hal dunia sewaktu kita bersolat? Jika seorang pelajar, pasti sibuk memikirkan assignment yang melambak-lambak. Jika seorang pekerja, pasti sibuk memmikirkan urusan kerja yang tidak selesai. 


Memang benar, untuk mendapat khusyuk itu tidak mudah. Inilah juga yang berlaku pada saya dan pada ramai orang di kalangan kita. Begitu juga pada sahabat saya ini. tapi apa yang lebih membimbangkan adalah, sahabat saya ini solat malam, mengaji Quran, solat 5 waktu dijaga. Tetapi jiwanya merasa kosong! Dia tidak merasa manisnya ibadah2 yang dilakukan. Sungguh, dia menangis sewaktu menceritakan hal ini pada saya. Dia terasa usahanya itu sia-sia. Dia terasa ibadahnya itu sia-sia.Dia merasa Allah tidak mahu menerima dirinya. Dia merasa solatnya hanay sekadar tonggang-tonggek.


"sesungguhnya walau ku kutip semua permata di dasar lautan
sesungguhnya walau ku siram dengan air hujan dari tujuh langitmu
namun cinta takkan hadir
namun rindu tak akan berbunga
jika tidak kerana RAHMAT-MU"

Ini bait-bait lagu kumpulan raihan. Inilah juga kata2 yang menjadikan saya dan sahabat saya menjadi kuat. Usaha itu perlu untuk kita mendapatkan redha Allah. Kita perlu berusaha untuk memahami bacaan-bacaan dalam solat supaya ia meresap dalam diri. Cuba mendalami maksud doa iftitah, cuba memahami maksud Al-fatihah, cuba memahami bacaan ketika rukuk dan sujud. Jika membaca Quran pula, cubalah untuk membaca terjemahannya sekali dan cuba untuk menangis. Cuba lahirkan perasaan takut jika ayat yang dbaca itu berkenaan dengan azab Allah, berkenaan hari kiamat, berkenaan seksaan api neraka. Berdoalah kepada Allah dan mintalah kepada Dia. Mungkin ibadah yang kita lakukan itu belum cukup untuk kita mendapatkan rahmat Allah. Mintalah pada Dia dengan sesungguh hati supaya kita diberi peluang untuk merasa sedikit dari rahmatNYA.








Bila kita susah, kita selalu ingat pada Allah. Bila kita senang, kita lupa padaNya. Sebab itu, bergembiralah jika diberi kesusahan kerana Allah mahu kita dekat padaNya. Allah mahu mendengar rintihan kita.






Wallahua'lam.