JellyPages.com

Friday, October 21, 2011

rahsia

Salam 'alaik..


Alhamdulillah kita masih diberi peluang dan ruang untuk bernafas di muka buminya. Sedangkan, dalam setiap saat ada sahaja nyawa yang dipulangkan kembali kepada Al- Haq. syukur ya Allah :)


Sepatutnya, dah lama saya tulis entri ni tapi tak berkesempatan. Pengalaman yang berharga yang saya rasa sangat2 membantu anak-anak remaja untuk terus berdiri di atas jalan yang telah kita pilih. Pengalaman2 dari orang2 lama, benar2 menjadi panduan untuk kita. 


2 weeks ago, saya ada meeting dengan INBIOSIS scientific advisory council. Not exactly a meeting but more to discussion. Penceramah yang dijemput adalah Tan Sri Dr Salleh Mohd Noor dari Malaysia, Dr Eun Gi Cho dari Korea, Prof Dr Edward Neill Baker dari NZ dan Prof Dr Satoru Miyano dari China. Mula2 memang a bit boring. Dengan kerja lab yang melambak2, pastu kene dengar pulak benda2 cmni. Rasa macam nak buat jahat dah.






Paling menarik, ada 1 soalan yang ditanyankan "apa kunci kejayaan diorg sampai diorg berjaya ke tahap ni dan macam mana diorg tau, ini adalah jalan terbaik untuk diorg?" I was like..shocked!!! what a gud question. Sometimes, saya sendiri rasa macam berada di jalan yang salah. Kita sentiasa ragu2 dengan jalan yang kita pilih. And the worst thing is, kita dah ada pun kat atas jalan tu tapi tibe2 kita rasa kita nak turning back and choose other path )=


Most of them bagi tau perkara yang sama. Kalau kita tak cuba berjalan, kita takkan tahu jalan tu bagus atau tak. Macam Dr Satoru, dia sblm ni ada dalam bidang yang lain. Then, now dia dalam bidang lain. And he never regret! Malah, dia bersyukur akhirnya dia tahu juga bidang apa yang sesuai dengan dia walaupun lambat. Beliau tak pernah rasa beliau dah membazir waktu tapi beliau sangat gembira sebab boleh belajar dan tahu banyak perkara daripada orang lain. He is very positive!! Conclusion: the worst thing in life is STOP TRYING. Tak kesahlah berapa banyak pun jalan yang kita ambil as long as kita tak pernah berhenti mencuba cari jalan yang terbaik, InsyaAllah kejayaan ada untuk kita. Allah tak pernah kejam pada hamba2NYA. DIA sentiasa menilai setiap usaha kita :)


Setiap langkah kita adalah tanda tanya. Kita tak tahu apa yang ada di hadapan kita. Hari esok juga adalah tanda tanya. Tanda tanya ini lah yang menyebabkan kehidupan itu sangat menarik dan penuh dengan kejutan. Jangan takut untuk hadapi kejutan2 ni sebab Allah memang dah aturkan semua untuk kita. Hadapilah hari2 mendatang dengan penuh semangat sebab takde siapa pun yang tahu apa yg akan berlaku even for the next second. 




moral of the story: jangan menyesal dengan jalan yang kita pilih sebab setiap  orang ada jalan masing2. Tak perlu nak cemburu dengan apa yang orang lain ada sampai kita rasa down dengan kisah hidup kita. Rezeki setiap orang berbeza-beza, ada yang cepat ada yang lambat. Mungkin kita pernah salah jalan, tapi itu tak bererti kita perlu berhenti berjalan. Sila pilih jalan yang lain. Banyak lagi jalan yang Allah dah sediakan untuk kita. life must go on~

4 comments:

tayn sabri said...

thanks sew! entry kau ni timing sgt dgn time aku, aku tgh serabut pikir future weh. :(

HaziratulQuds said...

Sewi memang ske post entry motivasi time tgh mencari kan tayn?. Thanx beb!

sri said...

tayn n quds: aku cm tbe2 rindu sgt2 kt korg :( lets meet up!

aku pun tulis entri ikut mood. mood skrg tgh turun naik. tak sangka pulak btl2 timing dgn korg:)

tnie said...

salam

gud entry sri...