JellyPages.com

Thursday, August 18, 2011

kembali

Salam 'alaik..


Semalam, 17 ramadhan bersama dengan peristiwa nuzul Quran saya dikejutkan dengan berita kematian abang kepada tunang saya. Arwah baru berusia 26 tahun. Kembali menghadap Ilahi hanya kerana gastrik. Sedih? Tentu sekali. Arwah banyak membantu saya sudah tentu saya turut merasai kehilangan  walaupun arwah bukannya saudara rapat saya. Apa yang lebih menyedihkan arwah bakal menikah hujung tahun ini dan segala persiapan pernikahan juga telah dilakukan. Walaupun begitu, kematiannya mudah.Sakit yang sekejap lantas rohnya di bawa pergi. Bertambah barakahnya kerana pemergiannya adalah pada bulan ramadhan.






Begitu singkat perjalanan seorang pengembara di bumi Tuhan. Kullunafsin zaiqatul maut (setiap jiwa pasti merasai mati). Benarlah janji Allah ini. Jiwa kita ini milik Tuhan, dan sampai masanya kita harus memulangkan kembali kepada Al-Haq. Kesedihan saya menjadi bertambah berat apabila memikirkan soal diri. Soal kekhilafan diri. Banyaknya kesalahan yang saya lakukan, banyaknya larangan Tuhan yang saya abaikan. Andai nyawa saya diambil sekarang, apakah yang akan saya bawa sebagai bekal?? Ketakutan dan kesedihan memberat dipundak. Usia semuda ini, apakah yang akan saya persembahkan pada Al-Khaliq? Adakah amal saya seberat dosa yang telah saya lakukan? Jiwa saya berkecamuk memikirkan maut. 





Kematian tidak tertunda walaupun sesaat! Benar sekali. Ia menjadi peringatan buat saya. Siapa tahu akan ajalnya? Mungkin kita tampak sihat dan bergaya tetapi entah esok, entah sejam, entah seminit, entah sesaat nyawa kita diambil oleh pemilik sebenar segala roh.

1 comments:

Anonymous said...

Al fatihah ..semoga arwah ditempatkan d kalangn yg soleh..amin :)