JellyPages.com

Sunday, July 24, 2011

kelebihan WANITA

Salam 'alaik..

Sungguh-sungguh saya tidak tahu bahawa Imam Bukhari itu asalnya adalah seorang anak yang buta matanya. Allahu Rabbi, masih banyak ilmuMU yang tidak aku ketahui tapi begitu sedikit usaha pencarianku. Kisah Imam Bukhari ini sangat menyentuh hati.

Siapa yang tidak pernah mendengar nama Imam Bukhari? Pada usianya 10 tahun, beliau telah mengembara untuk menuntut ilmu sehingga kitab Sahih  Al Bukhari yang ditulisnya telah dinilai sebagai kitab paling sahih selepas Al- Quran oleh para ulama. Subhanallah, bagaimana seorang yang buta boleh menuntut ilmu sehingga mendapat penghargaan ini?

Memang pada waktu kecilnya, Imam Bukhari ini seorang yang buta. Buta pada kedua matanya. Pada suatu malam, ibunya bermimpi bertemu Nabi Ibrahim yang mengatakan, "Hai Fulanah (iaitu Ibu Imam Bukhari), sesungguhnya Allah telah mengembaliakn penglihatan kedua mata puteramu kerana seringnya engkau berdoa." Ternyata pada keesokan harinya, sang ibu mendapati penglihatan puteranya telah dikembalikan oleh Allah.



Inilah bukti betapa doa seorang ibu itu sangat makbul. Apa yang didoakan oleh ibu kita pada hari ini, itulah penentu kita untuk masa hadapan. Betapa tingginya darjat seorang ibu. Hormati dan taatlah pada ibu kita selagi arahannya tidak melanggar hukum syarak. Jika kita ditimpa musibah, kita tertekan, kita kecewa, kita bersedih, berdoalah kepada Allah. Selain itu, luahkanlah kepada ibu kita, InsyaAllah apabila seorang ibu mendoakan kita doanya itu diutamakan Allah.

Pernah mendengar istilah bapa derhaka? Seorang bapa itu dikatakan menderhaka kepada anaknya sekiranya si bapa 1) tidak memberikan ibu yang baik untuk anaknya 2) tidak memberikan nama yang baik untuk anaknya 3) tidak memberikan didikan agama pada anaknya. Kita dapat lihat betapa pentingnya si bapa memberikan ibu yang baik untuk anak-anaknya kerana ibulah yang banyak menghabiskan masa bersama anak-anak dan sikap si ibu itu bakal diwarisi oleh anak-anaknya. Betapa islam itu begitu mengangkat manrtabat seorang wanita.





Syukur Alhamdulillah kerana aku dilahirkan sebagai seorang wanita :) Terima kasih mak! Luv u ^_^

0 comments: