JellyPages.com

Monday, January 31, 2011

paku di pagar

salam 'alaik:)


Pada zaman dahulu (ok, ni dah macam tipikal cerita time kanak2), ada seorang budak lelaki yang cepat naik angin. Sikit2 nak marah. bende kecik pun beliau nak melenting jugak. Keluarga beliau, pening memikirkan perangai beliau yang panas baran ni. Nama budak ni ialah Ali.

Pada suatu hari, bapa Ali memberikan sebuah beg yg penuh berisi paku kepadanya sambik berpesan, "Ali, setiap kali kau berasa marah, ketuklah paku ni pada pagar kayu rumah kita tu." Ali berasa pelik apabila mendengar arahan ayahnya. Namun begitu, pada hari pertama Ali telah mengetuk 37 batang paku pada pagar rumahnya. Oh, memang benarlah bahawa Ali ni seorang yang panas baran. Banyak sungguh paku yang telah diketuknya. Untuk minggu-minggu yang seterusnya, paku yang diketuknya semakin berkurang. Ali berjaya mengawal kemarahannya. Ini kerana, beliau mendapati lebih mudah untuk mengawal kemarahan daripada mengetuk paku pada pagar kayu dirumahnya. Sehinggalah pada suatu hari yang damai, Ali memberitahu ayahnya satu berita gembira. Beliau telah belajar untuk mengawal kemarahannya dan beliau tidak perlu lagi untuk mengetuk paku2 tersebut. Ayahnya begitu gembira dan mencadangkan supaya si Ali ni mencabut paku2 yang telah diketuknya pada setiap hari beliau berjaya mengawal amarahnya. Ali pelik dengan arahan ayahnya. "Hari tu ayah suruh ketuk paku2 ni, sekarang ni suruh cabut pulak." kata ali dalam hatinya.

Hari terus berjalan sehinggalah si Ali ni memberitahu ayahnya beliau telah berjaya mencabut semua paku yang pernah diketuknya dahulu. Ayah Ali menarik tangan beliau dan membawanya ke pagar tersebut. "Ali, kau telah berjaya anakku. Tapi cuba kau lihat pada lubang2 kat pagar ni. Pagar ni dah tak sama macam dulu. Bila kau cakap sesuatu waktu kau sedang marah, akan tinggal parut2 sama macam kat pagar ni. kau boleh lukakan siapa2 yang kau nak, tapi tak kiralah berapa kali pun kau minta maaf, parutnya tetap ada. Luka disebabkan oleh kata2 itu lebih sakit, Ali."



Teman adalah permata yang sangat berharga. Mereka membuatkan kita tersenyum dan memberikan kita semangat untuk berjaya. Mereka mendengar setiap kali kita meluahkan rasa dan mereka tidak pernah meninggalkan kita bersendirian:) Friends, please forgive me if I have ever left a hole in your heart~

6 comments:

tayn sabri said...

me too! please do forgive okayh!

SAYA said...

u r forgiven:) tq awk

Afif Fatkhurrohman said...

Wa'alaikum salaam warohmatulloh

Jazaakillah

harrazdani said...

baca citer ni sedikit terharu, betapa seorang mendidik anak dengan penuh hikmah...ingin jadi bapa sedemikian, izinkan saya pastekan di blog saya cerita ini ye..

sri said...

harrazdani: silakan:) ye, proses mendidik itu tidak mudah..mendidik diri sendiri juga sukar, apatah lagi mendidik insan lain yang mana peribadinya adalah dibentuk oleh kita..

harrazdani said...

betul tu sokong 100%...tqvm