JellyPages.com

Sunday, November 28, 2010

aplikasi shopping

salam 'alaik..

Perempuan memang sangat sinonim dengan shopping..kebanyakan perempuan memang suka membeli belah ni dan mereka sangat cerewet dalam memilih sesuatu barang. Kalau boleh, semua barang mesti nak dalam kotak, yang tak berhabuk, bersih dan berkualiti..betulkan??^_^


Tapi, saya seringkali terfikir kenapa kaum hawa ni tidak mengaplikasikan kriteria-kriteria ini pada diri mereka sendiri? Contohnya apabila membeli kasut..sudah pasti kita tidak mahu membeli kasut yang sudah dicuba oleh pelanggan lain.kita mesti mahukan kasut baru yang tidak pernah dicuba, bersih, dan tidak berhabuk. Kemudian,kasut tersebut mesti kita mahukan di dalam kotak! Memang inilah hakikat manusia..mahukan sesuatu yang tinggi kualitinya. Tetapi mengapa kita sendiri tidak mahu menjaga rapi aurat kita? Malah kita dengan bangga menayangkan aurat kita kepada yang bukan mahram. tidak mahukan kita memberikan sesutau yang istimewa buat suami tercinta?
Begitu jugalah bagi kaum adam..untuk memilih pasangan hidup, sudah pasti kalian mahukan seorang wanita yang menutup dirinya daripada pandangan lelaki lain yang bukan mahramnya. Hakikatnya, sesuatu yang sering dilihat oleh orang lain, dipegang dan disentuh oleh orang lain sudah pastilah berkurang kualitinya.tetapi,tidak mengapa sekiranya pilihan hati kalian itu tidak menutup aurat  kerana kalian bisa menegur dan mengubahnya. Ubahlah dia agar menjadi sebuah perhiasan yang cantik dan tersimpan rapi.

Bukan semua orang islam itu beriman tetapi orang beriman itu sedah tentu islam! Ya, kita boleh mengakui kita ini beragama islam tetapi sejauh mana pula keimanan kita?adakah kita hanya islam pada nama? Atau islam fesyen sahaja? Atau mungkin islam adat?

Tepuk dada, tanyalah iman..

1 comments:

Anonymous said...

like!~