JellyPages.com

Sunday, October 10, 2010

mesti la nak yang baik!

salam 'alaik..

kalau kita tanya ciri-ciri calon suami or isteri yang macam mane yang kita nak mesti semua orang akan bagi jawapan nak yang baik..mesti punyelah! of course la kan..sape nak yang "cukup-cukup makan" je..kan2??kalau yang perempuan,mesti nak lelaki yang boleh bimbing die,yang boleh jaga die..mana ada perempuan nak suami yang hisap dadah, yang kaki pompuan,yang pemarah..mesti la tak nak yang macam ni kan..porak peranda hidup! nauzubillah~yang lelaki pulak mesti la nak perempuan yang sopan2,yang cantik, baik..kn2??memang itulah lumrahnya seorang manusia..kita mesti nak yang bagus je..kalau boleh kita nak something yang perfect!



persoalan nye sekarang ni, cukup baik ke kita ni untuk dapat sesuatu yang baik?? haa senang cerite camni la..kite g depan cermin..pastu telek2 la diri kite sikit..lebih kurang macam muhasabah diri depan cermin la. baik tak kita untuk dapat sesuatu  yang baik? Allah tu adil..Maha Adil..sebelum kita minta sesuatu yang baik, maka kita lah yang harus baik terlebih dahulu..ni barula adil kan??

Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)


tak salah untuk kita mengingikan sesuatu yang baik..itu bagus sebenarnya sebab tu salah satu cara mendorong kita untuk jadi baik..berubahlah sekarang supaya yang tebaik sentiasa jadi milik kita:) lagipun, siapa kita hari ini menentukan siapa anak2 kita akan datang..kalau kita adalah perokok tegar,tak mustahil anak2 kita nanti pun akan kuat pengepam! kalau kita suka ponteng kelas, gamaknya anak kita pun kaki ponteng la..kalau kita jenis malas nak tolong mak abah kita, haa beringat la ye..jangan menyesal kalau nanti anak2 kita pun akan buat perkara yang sama kat kita..







nak husband yang baik!(mode gatal dah datang..ahaha) kene berubah mulai saat ni..

0 comments: