JellyPages.com

Friday, August 6, 2010

syukur~

assalamualaikum wbt..

Kenapa la kita ni susah sangat untuk bersyukur? Saya sendiri sering mencari penyelesaian untuk soalan ini. Memang betul, kita boleh cakap yang kita ni bersyukur dengan kurniaan dan limpah rahmat darinya tapi adakah perbuatan kita turut mencerminkan rasa syukur tersebut? Tepuk dada tanyalah iman!
Contoh terdekat..bila kita dapat je result exam, kita terus nak compare dengan kawan-kawan lain. End up kita pun akan rasa frust and not satisfied dengan apa yang kita dapat. Adakah dengan cara ini kita bersyukur? Adakah dengan cara ini kita redha dengan ujian Allah? Sehingga membuatkan kita lupa bahawa setiap ujian yang sang Pencipta berikan bersesuaian dengan kudrat makhluknya. Tapi kita refused dengan semua ni. Kita menyalahkan takdir dan ia samalah seperti kita menyalahkan Tuhan!



kita sering bertanya pada diri sendiri..kita berbuat baik pada orang, menolong orang bila kita susah tapi bila kena kat batang hidung kita, tak siapa pon yang nak datang tolong..kita pun mula la rasa down yang teramat sangat..kita mula mengungkit kembali kebaikan yang kita pernah buat..sehingga kita terlupa, jika kita bersyukur dengan ujian NYA pasti Allah membuka jalan dan mempermudahkan kita untuk mencari jalan keluar..pokoknya,usahlah kita kecewa sehingga kita jatuh terduduk..bangunlah, redha dan besyukur dengan qada' dan qadar yang ditetapkan Allah..jika kita jatuh untuk kali ke 100, maka bangunlah untuk kali ke 101..jelaslah, kita perlu terus bangun dan jangan menyerah kalah..carilah kekuatan melalui rasa syukur(^_-)

Memang betul..untuk berjaya kita perlu compare diri kita dengan orang yang di atas kita..inilah penyuntik semangat kita untuk terus menggapai bintang dan menggantungkan bintang kita tu untuk menyinari orang lain..tapi jika kita mahu belajar bersyukur, bandingkanlah diri kita dengan orang yang di bawah kita..kita boleh merasai hidup selesa tetapi ada saudara kita yang hidup dalam ketakutan..kita boleh merasai nikmat makanan sehingga berlaku pembaziran sedangkan ada saudara kita yang terpaksa berlapar..kita masih berdaya untuk bergerak bebas tapi ada saudara kita yang terlantar sakit, tidak berkaki,tidak bisa makan,tidak berteman..ya Allah, terlalu banyak nikmatMu tetapi terlalu sedikit aku bersyukur kepadaMu.. tolonh Ya Allah,jangan Kau golongkan kami dalam golongan orang-orang yang rugi..










Belailah hati kita dengan bermuhasabah..kerana dengan muhasabah hati yang beku bisa cair seperti air yang mengalir tenang dan damai~

0 comments: