JellyPages.com

Monday, August 23, 2010

pengajaran ramadhan

salam 'alaik~
alhamdulillah kita masih dapat berjumpa dengan Ramadhan..semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya..aminn

sedikit kisah pengajaran yang berlaku pada hari ini..
mak dan abang saya ajak pergi ke supermarket untuk beli barang-barang dapur..memang ramai sangat orang time tu..troli yang saya bawa tu siap berlanggar-langgar dengan troli lain..sesak!
dipendekkan cerita.......selepas membeli barang-barang yang patut, kami pun bergerak keluar dari supermarket tersebut (fuhh lega^_^)
saya sebagai tukang tolak troli bergegas tolak troli ke kereta..abang saya pula mata melilau kiri kanan..tiba-tiba abang saya bercakap dengan kuat..

"kot ye pun tak puasa pakcik,hormat la sikit orang-orang yang puase."
(saya pun tercari-cari siapa yang abang saya maksudkan sebab tak nampak siapa-siapa pun di situ)

"kau nak puasa,lantak kau la..aku tak nak puasa,lantak aku la! KUBUR LAIN-LAIN"

abang saya pun menjawap:"nasib baik kubur lain-lain pakcik..kalau tak,mesti takde siapa yang nak duk sekubur dgn pakcik!"

berderau darah saya dengar jawapan pakcik tu..sambil menghisap rokok dan menyedut air sirap,pakcik tu buat muka selamba...ya Allah,terasa sedih di hati ni..kita sebagai orang islam sendiri pun tidak menghormati kedatangan ramadhan..islam kah kita jika begini perlakuan kita??tepuk dada tanyalah iman..

nak dijadikan cerita,habis je pakcik tadi bercakap kasar beliau tiba-tiba tersedak..siap terbatuk-batuk tak berhenti! pakcik tu terus buang rokok dan air sirapnya..
saya yakin itu adalah peringatan dari Allah..berfikir dahulu sebelum berkata-kata. jangan main ikut sedap mulut je..perkara wajib dimain-mainkan...ditambah pula,puasa itu wajib bagi umat islam.kenapa kita begitu tegar untuk melanggar perkara yang diwajibkan ke atas kita?kematian itu adalah rahsia Allah..entah esok,entah lusa ajal akan datang menjemput kita..di saat itu, taubat tidak akan diterima lagi!



Allah pinjamkan kita sebuah kehidupan..di dalamnya,DIA campakkan perasaan kasih dan sayang sebagai pelengkap..tetapi mengapa kita mengingkariNYA sehingga seolah-olah ia adalah milik mutlak kita??usia yang tersisa ini gunakanlah untuk beribadah dan beramal di jalanNYA~

2 comments:

tayn sabri said...

omg gilaaaaa ke apa? kite ni even perempuan yg diberi cuti pun tau malu nak makan. ni lagi lelaki, pakcik pulak tu.

SAYA said...

memang macam2 ragam..dunia semakin tua dan tenat..begitu jugalah makhluk di dalamnya..semoga kita terpelihara dari segala perbuatan keji dan mungkar...aminn~