JellyPages.com

Tuesday, July 20, 2010

jasad meringkuk di dalam lubang
dasarnya penuh dengan batuan
tidur beralaskan papan
berselimutkan kapan
bertemankan kegelapan
    dunia telah ditinggalkan
     tenggelamlah jasad dalam kerugian
     dek masa hidup yang penuh kelazatan
     keindahan telah tiada
     harta tidak dapat dibawa
     tiada lagi teman setia
     hanya amalan menjadi gantinya
dosa lalu menghambat
tiada lagi peluang bertaubat
segalanya sudah terlambat
hukuman Tuhan semakin mendekat



setiap jiwa pasti merasai mati..ya, mati itu hanya sekali..justeru persiapannya biarlah cukup..cukup untuk yang sekali itu..jika kecintaan terhadap dunia itu besar, maka kita akan takut menghadapi mati..sebab itulah apabila kita mencintai dunia, maka akhirat akan membenci kita sedangkan kita tahu akhirat adalah destinasi terakhir tempat di mana amalan akan dihitung walaupun untuk amalan yang sekecil zarah..
entah jam ini, entah minit ini, entah saat ini ajal menanti kita.. jika bukan kita, mungkin juga untuk orang-oarang yang kita cintai..
"tunggula aku dah tua nanti,pandai-pandai la aku nak taubat..sekarang ni muda lagi..jauh lagi dari mati.."
"ala, nanti la aku solat..banyak masa lagi..nanti dah tua, tak berganjak aku dari tikar sejadah tu..aku buat la solat banyak-banyak..yang ko susah hati tu kenapa??" ewah-ewah, macam tau je bila ajal tu datang..entah-entah lepas cakap tu, terus sesak nafas then KO..haaa kan menyesal!

bukan sekali dua ayat ni di dengar..tapi sudah terlalu kerap..bila difikirkan dengan akal yang rasional seolah-olah kita tahu saat kita akan mati..sedangkan kematian itu adalah rahsia Allah..kalau tidak sekarang, bila lagi nak bertaubat??bila lagi nak mencari dan mengenal Tuhan?? SEKARANG! ya, sekarang lah masanya..saat badan masih kuat, saat kudrat masih ada..apabila ajal sudah di tenggorokan, segala taubat sudah tidak di terima..






kubur adalah awal tempat akhirat. jika penghuninya selamat di situ, mudahlah sesudahnya.. jika penghuninya tidak selamat di situ, maka sesudahnya akan lebih sulit~

0 comments: