JellyPages.com

Sunday, July 4, 2010

hakikat cinta

salam 'alaik...


orang kata,cinta itu tidak perlu dicari..ia akan datang sendiri bila tiba masanya..saya jadi tertanya-tanya..betul ke??

ada pula orang kata, cinta ibarat rama-rama..makin dikejar makin ia pergi..tapi,apabila kita berdiam diri,ia akan datang menghampiri..umm mungkin ini salah satu sebab mengapa kita tidak perlu mencari cinta..

ada pula pendapat mengatakan,cinta itu adalah gabungan perasaan manusia..di dalamnya ada masam,masin,pahit,manis,suka,duka,derita,air mata,ceria,bahagia dan banyak lagi..
umm kalau macam tu,cinta ni tak la best sangat pun..tapi kenapa orang mengagung-agungkan cinta???sehinggakan ada yang tersungkur di sebabkan cinta..sehingga kan lahirnya anak yang tidak sah taraf disebabkan cinta..sehingga ada anak-anak yang di 'tong sampahkan' gara-gara cinta..

hakikatnya, cinta itu memang perlu di cari..
sebelum kita mencintai seseorang,cintailah diri kita sendiri..tetapi sebelum kita mencintai diri sendiri,cintailah Allah yang menciptakan kita..bagaimana untuk kita mencintai Allah??adakah dengan cara menunggu??adakah cinta kepada Allah itu akan hadir sendiri di dalam hati kita jika kita tidak memupuknya??mungkin kita boleh berkata dengan megahnya betapa kita mencintai Allah..tetapi adakah perbuatan kita mencerminkannya??adakah pakaian kita mencerminkannya??adakah pergaulan kita mencerminkannya??

jika kita cinta Allah,kita akan berusaha sedaya upaya memelihara aurat kita..
jika kita cinta Allah, kita akan berusaha menjaga solat kita..
jika kita cinta Allah, kita akan berusaha sedaya upaya untuk menjaga pergaulan kita..

sebelum kita berjaya melakukan semua ini, jangan lah kita bermimpi untuk mencari cinta manusia..kerana itu bermakna,kita gagal untuk mencintai diri sendiri..cinta yang tidak di dasarkan kepada Allah, adalah cinta yang sia-sia..cinta seumpama itu adalah sangat menyakitkan.

saya terfikir..mengapa kita rakus mencari cinta manusia sedang kita tahu terkadang cinta manusia itu hanya menyakitkan??
mengapa kita tidak berlumba-lumba mencari cinta Allah sedang kita tahu cinta Allah itu tidak pernah  mengecewakan??sekali kita mencari.10 kali DIA memberi..apabila kita buntu,DIA tunjukkan jalan keluar..apabila kita tersesat,DIA kembalikan kita ke pangkal jalan..DIA tidak pernah mempertikaikan cinta kita padaNYA..tiada satu pun syarat diletakkan untuk kita mencintaiNYA..yang paling penting,kita tidak akan pernah dikecewakan oleh cintaNYA..

ayuh sama-sama kita mencari cinta Allah..itulah cinta yang hakiki dan abadi..cinta yang kekal fid dunya wal akhirat..dan cinta yang membuatkan kita bisa menyayangi insan lain....






semoga kita dijodohkan dengan insan yang memberikan cintanya pada Allah..hanya insan inilah yang akan menjaga kita sebaiknya di dunia dan akhirat lantaran cintanya yang mendalam kepada sang Pencipta..aminn

0 comments: