JellyPages.com

Wednesday, July 28, 2010

duhai hati~

perasan tak..kadang-kadang tanpa sebab hati kita jadi sebak..rasa nak nangis yang tak tertahan..tapi tak tahu apa puncanya..tau-tau je, rasa nak marah semua orang..rasa bengang dengan semua orang..terasa yang semua orang salah, hanya kita yang betul!

bila kawan kita tanya apa masalah kita, kita jadi buntu nak jawap..sebab kita pun tak tahu kenapa jadi macam tu..kita pun duduk sorang-sorang dengan alasan nak mencari ketenangan dan start fikir apa sebenarnya masalah kita. end up, kita still tak tahu kita kenapa sebenarnya..tapi sebenarnya kita rasa ada something yang tak kena..umm perasaan pun jadi tak keruan..buat itu salah,buat ini salah..senang kata, semua tak berkenan dek mata kita!

awas!!

ini adalah salah satu tanda kita mempunyai masalah hati...hati tidak tenteram..memang benar,jika hati tak tenteram apa pun yang kita lakukan tidak akan menjadi..kalau kita perasan, bila hati kita dalam keadaan gembira, everything yang kita buat, pasti akan menjadi mudah dan membuahkan hasil:)

macam mana nak atasi masalah hati ni??umm takda siapa pun yang nak rasa mcam ni..bukan hanya menyusahkan diri malah menyusahkan orang lain..tak pasal-pasal oarng lain pulak yang adi mangsa..cara yang sangat senang dan mudah..



bila kita mengahdapi situasi di atas, itu tandanya hati kita perlukan makanan..bukan perut je yang perlu makan! bila hati kita lapar, tu yang hati kita meragam tu..mintak di isi..berilah ia makan dengan ZIKRULLAH..zikir itu adalah penenang hati..ia bertindak seperti ubat penenang..yang meresap terus ke dalam salur darah dan memberikan nafas baru kepada diri kita untuk tetap tegar dalam menghadapi ujianNYA.. dekat kan diri kita dengan sang Pencipta kerana DIA pasti tahu apa yang terbaik untuk kita serta jalan keluar yang harus kita pilih~





alangkah indah jika bibir kita basah dengan zikrullah dan hati kita sarat mengingatiNYA..tapi kita sering terlupa dan lalai..akibat dunia yang kita kejar lebih dari Akhirat..ya Allah semoga KAU selamatkan kami dari golongan orang-orang yang rugi..aminn~

0 comments: