JellyPages.com

Thursday, May 6, 2010

itulah kita

kita selalu berharap agar orang sekeliling kita memahami kita..
kita selalu berharap agar orang sekeliling kita sedar akn kewujudan kita..
kita selalu berharap agar nasib sentiasa menyebelahi kita..
kita selalu berharap..
berharap..
dan terus berharap..
terkadang kita terlupa untuk menggantungkan harapan itu pada yang Maha Esa..
terkadang kita terlupa bahawa qada' dan qadar Allah lebih berkuasa dari segalanya..

kita sedih bila ditimpa masalah..kita sedih bila ditimpa musibah..tapi kita tak sedar, dalam kesedihan kita itu kita turut menyebabkan orang2 disekeliling kita berduka..kita mahukan kawan..kita mahukan teman..tapi kenapa bila kita dah mendapatkannya, kita seperti tidak menghargainya??? itukah cara kita bersyukur dengan rahmat kurnianNya?? duka yang kita lalui itu adalah duka teman kita juga..kenapa kita simpan duka itu seorang diri sehingga menjadi dendam di hati??


bila ditimpa musibah, kita mengeluh..kita terasa betapa tidak adilnya Tuhan pada kita..mengapa kita diuji sedemikian rupa?? mengapa kita yang perlu menghadapinya?? kita sering terlupa, Allah mengaturkan segalanya buat kita..kita mengeluh itu untuk apa?? untuk menunjukkan kekecewaan pada ketentuan Tuhan?? jangan! jangan kita lakukan itu..tiada yang lebih berkuasa melainkan DIA..siapa kita untuk mempertikaikan ketentuanNYA?? ingatlah betapa ujian itu membuatkan kita semakin dekat denganNYA..ujian itu sebenarnya membuatkan kita sedar betapa indahnya hidup di bawah rahmat Tuhan..betapa indahnya hidup apabila solat,ibadah,hidup dan mati kita serahkan segalanya pada DIA..kebergantungan itu membuatkan kita sedar betapa Allah meminjamkan segalanya pada kita, maka DIA berhak mengambilnya semula.



ingatlah...
jika kita berselipar,lihatlah pada mereka yg berkaki ayam..
jika kita berjalan, lihatlah pada mereka yang bertongkat..
jika kita sempurna, lihatlah pada mereka yang cacat..


BERUSAHALAH UNTUK MENJADI HAMBANYA YANG BERSYUKUR..




setiap taqdir adalah untuk kebaikan hambaNYA. termasuk DOSA.. dosa mampu membuat kita bertaubat, dan dosa juga mampu buat kita jauh dari riak dlm ibadah...dosa..menyedarkan hakikat bhwa kita adalah hambaNya yg sangat memerlukanNYA. bertaubatlah selalu.biarpun dosa itu kdg2 kita tak pasti akan diulang lagi..

3 comments:

HaziratulQuds said...

haziratulquds likes dis~!!
=)

SAYA said...

terime ksh cik haziratulquds(^_^)

Puan Nurussalwa said...

السلام عليكم

“Cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya.Hanya kepada-Nya aku bertawakal.” -Surah At-Taubah ayat 129-

^_^

like this..

kalau kita sedih, ingtlah ade lg org len yg sedih..
n..
kalau kita gembira, igtlah pada yg masih lagi bersedih..
:)