JellyPages.com

Saturday, February 6, 2010

di sebalik VALENTINE DAY

assalamualaikum w.b.t...hari terus berlalu..semoga kita juga berlalu (berhijrah) mengikut masa..

14 feb ini bakal menjelma..bagi pasangan berkasih hari ini merupakan hari untuk mencurahkan kasih sayang..tak sangka pula,mereka hanya berkasih pada hari ini..sedangkan kita disuruh berkasih sayang setiap hari..jangan salah faham ye..berkasih sayang di sini maksudnya, berkasih berlandaskan syarak^^

“ Dan janglah kamu megikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya”. (Surah Al-Isra : 36)

Perkataan 'Valentine' diambil sempena nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan 'Ratu Isabella' dari sepanyol iaitu 'Saint Valentine'.


Jasa beliau menumpaskan kerajaan Islam di Cordova pada tanggal 14Feb, 270 M.
Begitu bermakna pada 'Ratu Isabella', sehingga beliau(Valentine) di anggap sebagai kekasih kepada rakyatnya sendiri. di sebabkan beliau berjaya menumpaskan kerajaan islam, Ratu Isabella ingin memberikan ganjaran kepada beliau..ganjaran yang beliau minta ialah beliau mahu berkahwin dengan kekasihnya..Ratu Isabella menjadi marah kerana beliau adalah seorang paderi..paderi tidak boleh berkahwin..Ratu tersebut telah memenjarakan beliau..sebelum beliau mati, beliau sempat menulis surat cinta kepada kekasihnya..

Jesteru itu, 14Feb disambut tiap-tiap tahun oleh rakyat Cordova bagi merayakan kemenangan tersebut dan menamakan hari tersebut sebagai 'Hari Valentine'.
 Firman Allah swt dalam Surah Al Baqarah ayat 120 : 
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka.

inilah yang sedang berlaku pada kita...mereka menjajah minda kita!mereka selitkan ideologi ini ke dalam minda kita!!
 kita dapat lihat senario hari ini orang islam pula meraikan hari tersebut.. ibarat meludah diri sendiri  bukan??.. hari ini mereka raikan disebabkan kejatuhan islam..kita pula ikut menyambutnya seolah-olah kita juga meraikan kejatuhan itu... kita beria-ia memboikot barangan yahudi, menyumpah mereka kerana menghina Rasulullah tetapi kita tidak sedar kita sendiri telah menghina agama islam dengan menyambut hari velentine ni...kita nak sambut hari kekasih?? kalau nak ,kenapa tak sambut hari kekasih pada 27 rejab? Sebagai tanda sayang Allah kepada nabi muhammad SAW.. yang kita sibuk nak ikut mereka tu kenapa??..Hanya baginda shj antara nabi yang di angkat ke sidratul-muntaha, dekat singgahsana Allah.. Baginda antara nabi dan rasul yang dapat melihat bentuk sebenar Malaikat Jibril, dan juga Allah S.W.T..

firman Allah:
“Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan  mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”.
“…dan sesungguhnya jika kamu mengikuti keinginan mereka setelah datang ilmu kepadamu, sesungguhnya kamu kalau begitu termasuk golongan orang-orang yang zalim”.
Hadis Rasulullah s.a.w:“ Barang siapa yang meniru atau mengikuti suatu kaum (agama) maka dia termasuk kaum (agama) itu”.

bersyukurlah keran kita dilahirkan dalam islam...janganlah kita menzalimi diri sendiri dan janganlah kita seolah-olah keluar agama secara sembunyi dengan menyambut hari velentine ini..

"Ya Allah, semoga Engkau masukkan kami dalam golongan orang-orang yang beruntung."

wallahua'lam~

0 comments: