JellyPages.com

Thursday, January 7, 2010

pesona malu

assalamualaikum W.B.T..alhamdulillah hari ini kita msih diberi ruang dan kesempatan untuk memanjatkan syukur kepada Allah S.W.T kerana memberikan kita  peluang untuk terus bernafas..

di mana-mana pun sekarang ni sangat lah  senangnya untuk kita melihat pusat islam..ramai perempuan yang berpakaian tetapi hakikatnya mereka telanjang..
sabda Rasulullah S.A.W: "wanita yang berpakaian tetapi sebenarnya telanjang untuk mencari perhatian lelaki, yang melenggok-lenggokkan tubuhnya, yang kepalanya seperti punuk unta, maka ia tidak akan masuk syurga." (riwayat MUSLIM)
mana hilangnya sifat malu kita sebagai kaum hawa??semakin kita di akhir zaman,semakin tidak terbendung lagi masalah ini. banyak contoh malu yang ditunjukkan dari zaman nabi dahulu..

  • malu Nabi Adam dan Siti Hawa- sejarah malu bermula dari peristiwa ini..Nabi Adam dan Siti Hawa yang terdedah auratnya kerana memakan buah larangan di syurga iaitu buah khuldi..saat itu Nabi Adam dan Siti Hawa memetik daun di syurga untuk menutup aurat mereka..
 tapi apa yang berlaku pada kita sekarang ni???tanpa segan silu kaum hawa ini memakai baju yang tak cukup kain..masalahnya, makin kecil baju tersebut, makin mahal harganya..ummm bagi ana baik beli baju besar-besar..berbaloi-baloi!! sekarang ni,kalau tak silap ana, dah memang ada cutting khas t-shirt untuk perempuan..baby-t kot nama baju tu..nampaknya baju tu merujuk kepada baby..kita yang besar ni pakai untuk apa???bagi la baju tu kat baby.. kalau baby yang pakai mesti ngam-ngam je..umm nampaknya kita tak mengamalkan pepatah orang tua-tua..UKUR BAJU DI BADAN SENDIRI...kalau dah tau baju tu kecik dan boleh menampakkan bentuk tubuh kita, jangan lah beli!! 
  • malu Nabi Yusuf- malu Nabi Yusuf ditunjukkan sewaktu digoda oleh Zulaikha di istana Raja Abdul Aziz (mesir). Nabi Yusuf menutup matanya kerana tidak mahu melihat aurat Zulaikha yang cantik. nabi Yusuf berkata "aku malu kepada Allah."
kalau hari ini lain pula jadinya..si gagah di luar sana akan cakap "rugi la tutup mata..sekali tengok tu rezeki. alang-alang dah rezeki, jangan lah kelip mata..baru lah menghargai kecantikan ciptaan Allah." MasyaAllah..sampai begini sekali tahap pemikiran mereka..memang advance.. yang tunjuk aurat tu memang dah terang-terang la tak malu..yang tukang tengok ni pun dah takde rasa malu..ana tau masih ada si gagah di luar sana yang masih boleh menjaga pandangan mereka..tahniah!!ana doakan semoga kalian istiqamah:)
  • malu Rasulullah S.A.W- Rasulullah mempunya rasa malu yang sangat tinggi. ini dapat dilihat sewaktu auratnya disingkap oleh angin..pada saat itu, lutut baginda bergetar kerana malu auratnya terdedah. "mengapa  lututmu bergetar wahai anakku?" tanya bapa saudara nabi,Abbas bin Abdul Muttalib. Nabi menjawab "wahai pakcik, aku malu!"ketika itu usia nabi 35 tahun dan belum menjadi rasul. sifat malu Rasulullah ini juga boleh dilihat ketika Nabi Musa a.s menyuruh baginda kembali menghadap Allah untuk meminta mengurangkan waktu solat pada malam isra' dan mikraj. baginda menolak kerana baginda malu dengan Allah.daripada 50 waktu sudah dikurangkan 45..semoga baki 5 waktu diterima dengan ikhlas sebagai kewajipan kita dan dilakukan sehabis baik dengan niat semata-mata kerana Allah.
kalau kita tengok di padang-padang bola sekarang ni..kebanyakan kaum adam yang aktif bersukan ni suka memakai seluar 'tight' atau seluar pendek.kalau bawah lutut takpe jugak, ni tidak..nampaklah kepala lutut mereka..umm jauh betul beza kita dengan Rasulullah kan?? walaupun pakaian baginda ditiup angin, tapi baginda berasa sangat malu..kita ni lain pulak ceritanya...kita yang sengaja tunjuk aurat ni,tak pulak rasa malu..malah rasa bangga..orang lain tak boleh tunjuk ape yang kita tunjuk dan orang lain tak pakai ape yang kita pakai..
bila masuk bab solat,lain pulak ceritanya...solat yang dah tinggal 5 waktu pun susah nak buat..
bila kita tak dirikan solat tu,maksudnya kita tak tunaikan tanggungjawab kita sebagai orang islam..yang membezakan orang islam dengan kafir ialah solat yang didirikan.kalau kita tak dirikan solat maksudnya kita samalah macam mereka.kadang-kadang ana pelik.segelintir dari kita ni boleh cakap hukum hakam solat ni dengan baik..tapi kita gagal melaksanakan ape yang kita tahu..nauzubillah..smoge kita dijauhkan..



semoga malu menjadi hiasan diri kita..semakin kuat akidah kita semakin mendalam rasa malu kita sama ada malu kepada Allah ataupun malu sesama manusia..sebaliknya, semakin cetek akidah kita, semakin tipis iman dan semakin kurang perasaan malu..jadi, kita boleh nilai di tahap mana iman kita berada..


wallahua'lam~

0 comments: