JellyPages.com

Monday, December 28, 2009

keajaiban wudhuk bagi kesihatan

assalamualaikum W.B.T
ana nak share sedikit maklumat yang sangat penting dan menarik yang ana perolehi dari sebuah buku yang berjudul  HIKMAH TERAPI SOLAT yang diterjemah oleh mohd basri bin yusof..
kita sedia maklum solat banyak mempengaruhi pergerakan tubuh seolah-olah kita sedang melakukan senaman. tapi mengapakah kita perlu mengambil wudhuk terlebih dahulu sebelum kita mendirikan solat???



"Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu hingga ke siku dan sapulah kepalamu dan basuh kakimu hingga ke hujung jari kaki, dan jika kamu berjunub, maka mandilah dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan kembali dari tempat buang air (tandas) atau menyentuh perempuan lalu kamu tidak memperoleh air , maka bertayammumlah dengan tanah yang baik (bersih), sapulah mukamu dan tangnmu dengan tanah itu. Allah S.W.T tidak mahu menyusahkan kamu, tetapi dia hendak membersihkan kamu dan meyempurnakan nikmatNya bagimu, supaya kamu bersyukur." (Al-Ma'idah: 6)


daripada ayat di atas, kita boleh lihat betapa kita disuruh untuk berwudhuk even bila tiada air kita diberi keringanan dengan cara bertayammum.

sabda Nabi S.A.W yang diriwayatkan oleh muslim: "siapa yang berwudhuk dgn sempurna, maka dosa-dosanya keluar dari badan hingga ada yang keluar dari bawah kukunya."

oleh sebab itu, antara rahsia untuk khusyuk dalam solat adalah dengan cara menyempurnakan wudhuk kita. jom kita tengok apa hikmah untuk setiap perbuatan membersihkan anggota wudhuk dengan kesihatan kita...
  • berkumur-kumur - dapt menjaga mulut dan kerongkong dari radang dan menjaganya dari terkena radang gusi. berkumur-kumur berfungsi memelihara gigi dan membersihkannya dari sisa-sisa makanan yang masih melekat. selain itu, ia juga sangat penting untuk menguatkan sebahagian urat wajah. seolah-olah kita membuat senaman muka. ia juga mampu memberikan ketenangan jiwa bagi seseorang apabila dia benar-benar menggerakkan urat mulutnya ketika berkumur-kumur.
  • membasuh hidung - membersihkan hidung dari debu, kuman dan bakteria. dengan cara ini hidung kita sukar untuk dijangkiti kuman dan gangguan radang. kita juga akan bebas dari terkena selesema:D
  • membasuh wajah dan kedua tangan - ia memberikan manfaat yang sangat besar dalam menghilangkan debu dan bakteria, lebih-lebih lagi dalam menghilangkan peluh dari permukaan kulit. air wudhuk juga berfungsi membersihkan kulit dari kandungan minyak yang tersimpan di kelenjar kulit dibahagian epidermis. tempat ini adalah tempat yang paling baik unutk pembiakan kuman-kuman.
  • membasuh kedua-dua kaki - membasuh kedua-dua kaki sambil memerhatikan dengan baik akan menciptakan perasaan tenang dan nyaman kerana di kakilah terletak semua urat yang berhubung dengan seluruh anggota badan.apabila kaki dibasuh dengan sempurna sambil membasuh di celah-celah jari kaki, ia seolah-olah satu urutan refleksi yang diberikan pada urat-urat kaki.
menarikkan????? rasa teruja tak untuk menjaga kesihatan sendiri??hanya melalui wudhuk!!! apa tunggu lagi..kita tak perlu membazirkan wang yang banyak dan tidak memakan masa...hebatkan??SUBHANALLAH:-)


jom sama-sama kita praktikkan dalam kehidupan seharian..ambillah wudhuk dengan sempurna(^_^)/
JIMAT, MUDAH dan BERKESAN!!


renung-renugkan dan selamat beramal~

0 comments: