JellyPages.com

Monday, November 16, 2009

laut terbelah dua???

assalamualaikum warahmatullah..
adakah kejadian laut terbelah benar-benar berlaku setelah berlalunya zaman nabi Musa a.s bersama umatnya yang menyelamatkan diri dari kekejaman firaun??


memang ada dan kejadian ini memang benar-benar wujud..ia berlaku di korea selatan di Pulau Jindo..setiap 2 kali setahun air laut di antara pulau jindo dan pulau modo akan terpisah dan membentuk tambak dengan 40 meter lebar dan panjang 2.8 kilometer.pemisahan air laut ini hanya berlaku lebih kurang sejam sahaja.. SUBAHANALLAH..Maha Suci Engkau Ya Allah..





menurut lagenda mereka, pada zaman dahulu kampung jindo telah diserang oleh seekor harimau yang dahagakan darah. semua penduduk kampung sempat menyelamatkan diri ke kampung modo kecuali seorang perempuan yang tidak berjaya menyelamatkan dirinya.dia sangat ketakutan sehinggalah dia berdoa kepada tuhan laut supaya air laut yang menghubungkan pulau jindo dan pulau modo dipisahkan. doanya itu didengar oleh tuhan laut dan menyebabkan air laut terbelah. maka terselamatlah dia dari menjadi mangsa harimau yang ganas itu..





tapi itu hanyalah lagenda mereka..sehingga ke hari ini para saintis masih lagi mengkaji bagaimanakah fenomena ini boleh berlaku..inilah keajaiban alam..kalau lah para saintis ni dapat mencari sebab bagaimana fenomena ini berlaku sudah pasti ia tidak menjadi sesuatu yang ajaib lagi..
Allah jualah yang mengetahui setiap sesuatu dan setiap sesuatu yang diciptakanNya pasti tidak sia-sia..


wallahua'alam~


0 comments: